• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

vørterkjøler noen som har å gi bort

hei jeg var i kontakt med en som jeg skulle få en vørterkjøler men har ikke hørt noe fra ham så prøver på nytt. noen her som har en gammel som de vil gi bort til en nybegynner. vil ikke bruke så mye penger nå i starten.

hadde vært kjempefint. bor i bodø.

Hvis det er det to ting du kanskje bør bruke penger på, så er det kjøler og star san.
Har du en velfungerende kjøler og starsan, skal det gå bra.

Det koster ikke all verden å lage sin egen heller, hvis ikke du vil kjøpe ferdig.

Et mykt kobberrør kan du lett bøye rundt en sylinder av et eller annet slag. F.eks. en gryte. Men da helst ikke kokekjelen, for da vil ikke kjøleren få plass.

Er disse kobberrøra du  linker til kun to meter?
Det blir vel ganske knapt...

Lagde sjølv en biltema kjølar, husker desverre ikkje kva type rør eg kjøpte utover at dei var 5 meter.

I etterkant skulle eg gjerne ha kjøpt en 10 meter.

einarpost skrev:
Er disse kobberrøra du  linker til kun to meter?
Det blir vel ganske knapt...

Lagde sjølv en Biltema kjølar, husker dessverre ikkje kva type rør eg kjøpte utover at dei var 5 meter.

I etterkant skulle eg gjerne ha kjøpt en 10 meter.

Sorry, gløymte å sei at eg brukte 2 sånne røyr, spleisa med ein klemringsunion.

Eg har også laga meg ein slik kjølar, med røyr fra Biltema.

Brukte 3 stk 15mm, som eg snurra rundt ein cornelius fat. Passa utmerket til Beerbrew 60 jallfall :)

Helsing
Stein Øyvind

AtleK skrev:
Biltema har flere rør:

http://www.Biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Drivstoffror/Drivstoffror-i-kobber-52450/

Myke og uten plasten rundt, 5 og 10m lengder, men kommer kun i 6 og 8mm. 
Muligens litt tynt?

Ja, det er sånne. Har sikkert 5m 8mm... det kjøler ned 20-25 liter til 20 grader på ca en halvtime no for tida. På sommaren med varmare vatn gjekk det dog litt for treigt.
Benda det lett rundt et malingspann.  Det ser heilt forjævlig ut, men det er ikkje akkurat kva eg vektlegger

Jeg gir gjerne bort den lille kjøleren som fulgte med mitt Brattberg Kompaktbryggeri.
Den er bare 2 meter lang , men har fungert greit nok på 20 brygg.
Tar litt lang tid å kjøle ned i sommerhalvåret, men fungerte greit i vinter.
Bryr meg ikke med å sende, men den kan hentes hos meg i Bergen

einarpost skrev:
AtleK skrev:
Biltema har flere rør:

http://www.Biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Drivstoffror/Drivstoffror-i-kobber-52450/

Muligens litt tynt?

Ja, det er sånne. Har sikkert 5m 8mm... det kjøler ned 20-25 liter til 20 grader på ca en halvtime no for tida. På sommaren med varmare vatn gjekk det dog litt for treigt.
Benda det lett rundt et malingspann.  Det ser heilt forjævlig ut, men det er ikkje akkurat kva eg vektlegger

Da er det nok endel mer effektivt med 10mm, kjølte ned 23-25 L til 20 grader på litt over 15 min med hjemmesnekra kjøler av 5m Ø10mm med lett røring/sirkulering i kjelen. Tappet rett fra hageslangen...

/Espen

AtleK skrev:
Biltema har flere rør:

Muligens litt tynt?

Ikke gå for disse da 8mm klemringskoblinger er vanskelig å få tak i. Da jeg endelig fant en rørlegger som kunne skaffe så kom det på flere hundre kroner. Vinninga gikk opp i spinninga og effekten er som mange påpeker avhengig av dimensjonen. Om du brygger ute eller en plass der vann søl ikke er farlig kan det fungere med disse rørene og bare en slange noen slangeklemmer på.

EndreS skrev:
AtleK skrev:
Biltema har flere rør:

Muligens litt tynt?

Ikke gå for disse da 8mm klemringskoblinger er vanskelig å få tak i. Da jeg endelig fant en rørlegger som kunne skaffe så kom det på flere hundre kroner. Vinninga gikk opp i spinninga og effekten er som mange påpeker avhengig av dimensjonen. Om du brygger ute eller en plass der vann søl ikke er farlig kan det fungere med disse rørene og bare en slange noen slangeklemmer på.

Slangeklemmer er vel et greit alternativ uansett kvar du brygger?

Kanskje, men jeg har 8mm selv og sliter med å få det tett med bare slangeklemmer.
Kan være slangen min som er for stor, men bruker jeg mindre slange er det vanskeligere å finne noe som går på kranen.
Prøver vel å si at ved å velge 10mm er det enklere å få tak i passende deler.

Endre

EndreS skrev:
Kanskje, men jeg har 8mm selv og sliter med å få det tett med bare slangeklemmer.
Kan være slangen min som er for stor, men bruker jeg mindre slange er det vanskeligere å finne noe som går på kranen.
Prøver vel å si at ved å velge 10mm er det enklere å få tak i passende deler.

Endre
Gjør som meg, og lodde på 10 mm på stussen av 8 mm røret. (de er 8 innvendig) så det er lett.
Da får du bøtter av tette fine klemringskoblinger.
Ellers selger jo dailyappliance2011 på ebay rustfrie klemmringskoblinger på 8 mm til 40-50 kr pr stk :)

Tilbake
Topp