Vørterøl

Både jeg og sambo er veldig glad i vørterøl, og nå som sambo ammer er jo vørterøl midt i blinken. Er det mulig å brygge vørterøl hjemme? Er det så enkelt at man bare lage vørter som vanlig og har den fat for karbonering og servering?
 
Ja, men etter erfaring da jeg brukte noen liter til vørterøl så vær litt forsiktig med humlingen. Hadde egentlig trodd at søtheten ville balansere bitterheten, men den gjæra versjonen var mye mildere og bedre balansert.
 
Man bør kanskje også vurdere en form for pasteurisering også, ellers har man fort fest for villgjær og bakterier!
 
Ikke så lett å pasteurisere et fat med vørterøl, så da blir det å tappe over på flasker etter karbonisering. Hmmm...mulig må forsøke dette en gang. Er det noen som har en oppskrift på et godt vørterøl?
 
Ølet er jo pasteurisert så det holder etter koking, men jeg vil tro at holdbarheten blir langt kortere enn for vanlig øl om man ikke klarer å holde det 100% sterilt. Altså kan det være lurt å brygge mindre om gangen og ha det på mindre fat.
 
Jeg lar det stå på kjøla etter koking så proteinet
synker til bunns. Dekanterer og koker opp
og har kokende på fat. Det er ikke sterilt men
har holdt opp til 6 mnd på kjøla.
 
Hei.

Jeg liker også godt vørterøl :) , men de vørterene jeg til nå har laget og gjæret har ikke smakt så godt før gjæring. Søtt og bittert på en gang, og ingen balanse. Er det noen som har en oppskrift å dele?

Hilsen,
Anders
 
Hiver meg på denne også. Min bestemor spør om jeg kan lage vørterøl til henne.
Trenger da et forslag til oppskrift. Det er bra om jeg får til et næringsrikt øl, altså ikke noe lavkarbogreier da hun trenger mere næring.
Slik jeg har forstått det er sterilt miljø alfa og omega og en må tvangskarbonere med Co2.
Er det noen konserveringsmidler en kan bruke for å forlenge holdbarheten på dette ølet?
Regner med å ikke tappe på flasker, bare sette hele fatet og en liten Co2 flaske i matboden hennes.
Hun er avholdskvinne så hun har aldri drukket annet enn vørterøl så jeg regner med at ølet ikke bør være for mye humlet.
Hvilken OG skal en sikte seg inn på og hvilke malttyper blir bra?
 
Det må jo være mulig å tilsette et konservat, slik som man bruker ved saft- og syltetøyproduksjon?  :jaha:
 
Eg prøvde å lage vørterøl i vår ein gong. Kokte vørteren med litt humle ein halvtime. Så tappa eg varm vørter rett på eit corneliusfat og la det under rennande kaldt vatn. Så tvangskarbonerte eg det.
Ca eit halvt år etterpå vat fatet tomt og siste glaset var like friskt og fint som det første.
 
De store bryggeriene bruker sjeldent mange malttyper, så en enkel oppskrift kan nok lages.
Tror både Dahls og Mack stort sett har pilsnermalt, münchenermalt ("bayermalt"), karamellmalt (lys) og sjokolademalt/svartmalt ("fargemalt")
Etter hva jeg har forstått, kommer fargen Fargen kommer i stor grad fra enten "fargemalt" eller ekstrakt fra svartmalt/carafa special eller liknende.

OG ligger gjerne rundt 1.035-1.040, og ganske beskjeden bruk av humle (ville tippet IBU på 5-10).

Forsøk på å gjette fram kommersiell vørterøloppskrift:
OG: 1.038
80% pilsnermalt
19% karamellmalt (lys)
1% svartmalt
IBU= 8 (kun bitterhumle, gjerne en med høy alfasyre som Magnum eller Target)
Si gjerne hvordan resultatet blir isåfall. :)

Selv ville jeg trolig byttet ut noe karamellmalt med mørk krystallmalt (f.eks 5%), palemalt istedet for hele eller deler av pilsnermalten og brukt Colombus eller annen staselig humle, muligens med en litt høyere IBU enn over.
 
Bryggerimester Laurits A. Braaten hos Schau's Bryggeri tok i 1903 ut et patent på fremstilling av vørterøl.
De fleste bryggeriene kjøpte rettigheter til å fremstille vørterøl etter dette patentet.
Vil tro at patent-rettighetene er utgått på dato nå, 108 år etterpå.

Patentet gikk i korthet ut på:
1. Verten kjøles til 0 grader under kraftig belufting (Edit: dette for å få mest mulig utfelling av eggehvitestoffer)
2. Står en stund til klaring
3. Karboneres kunstig
4. Filtreres under trykk
5. Lagres/modnes på fat
6. Tappes på flaske

Patentet er veldig kort og enkelt beskrevet uten mere detaljer enn overstående.
Har en PDF av patentet, men greier ikke å legge dette inn her fra min iPad.
 
Tilbake
Topp