Vurderer kjøp av GF - noen spørsmål

I instruksjonsboken min står det "Recirculate for at least 5 minutes."

I en nyere utgave står det "Recirculate for 5 - 10 minutes maximum."
https://www.grainfather.com/media/wysiwyg/PDFs/Grainfather_Connect_Instructions.pdf

Der har du svaret på det.


Andre tips:

Når du monterer filteret setter du den delen med silikonhetten mot termosbrønnen slik at den hviler mot den. Da slipper du at den løsner under røring.

Fjern kula og fjæra som utgjør sikkerhetsventilen. Det samler seg lett partikler der som kan gjøre at det går sakte eller helt tett.


Jeg har alltid noen liter ekstra i Grainfatheren når jeg varmer opp vannet til mesking. De ekstra literne med vann kjører jeg gjennom kjøleren (og rett i sluket) i tilfelle noe skulle bo og gro i kjøleren.

Etter å ha sirkulert vaskemiddel gjennom kjøleren kobler jeg den til kjøkkenkranen og spyler gjennom med varmtvann.
Jeg syntes det er mye lettere enn å fylle GFen med vann for så skylle gjennom kjøleren med pumpen.
 
Så forfriskende å se at noen tar seg bryet med å lese seg litt opp før man kaster seg ut idet :)
Det er helt korrekt at Kornfar gutta selv sier at man ikke skal sterilisere mer enn i 5 minutter, "no more than five minutes"

Jeg ser selv at røringa med stålspaden gir riper ja , surra rundt med en ide at jeg muligens går over til plast for å unngå nettopp dette.... tenke*tenke*..o_O

Jeg kjører GF på verandaen (om våren/sommer/høst ihvertfall) og der har jeg 10A tilgjengelig, så da må jeg bruke GF vannkokeren i tilstøtende rom, men har da nøyaktig 2 meter å gå, så dette er langt fra noen krise.

Jeg er glad i humle, og har flere brygg med kraftig innslag, jeg har hatt 190gram humle i koken og har aldri hatt problemer med pumpa.
Tvert imot, som du så riktig påpeker, man SKAL whirlpoole. Jeg pooler i 30sek- 1 min, og har en rask takt i håndleddet, da ser du fort at du faktisk får en malstrøm, ikke den pinglerøringa jeg har sett flere av på Youtube :D Trekk opp spaden når du har fått en kraftig strøm og la det stå heeeelt stille i 5min +
Humla legger seg som en "sokk" over pumpa og ser faktisk ut til å gjøre mer gangn enn uro.
Får jeg problemer med pumpa en dag så får jeg bare investere i en spider da, men for nå så funker dette helt topp.

Lykke til ! Tror du skal bli veldig glad i Kornfar'n din om du gir han en sjanse, og tar godt vare på han :)


Kjørte 250g humle i dag.. whirpool og intet problem.



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Men når kjører dere whirlpool?
Ser for meg at kjøler skal steriliseres i siste del av kok.
Er ikke da filteret gått tett innen 5 minutter, og en whirlpool etter kok hjelper ikke mye da, eller?
 
Men når kjører dere whirlpool?
Ser for meg at kjøler skal steriliseres i siste del av kok.
Er ikke da filteret gått tett innen 5 minutter, og en whirlpool etter kok hjelper ikke mye da, eller?


Her jukser jeg litt: Kjører gjennom sikkelig rens med PWB og skyller godt. Så koker jeg opp vann kjører gjennom pumpa i 15min or so..
Så steriliserer på forhånd på de store kompliserte humlebomber
Lagt kjøleren trygt i en desinfisert svær plastkasse med lokk.
(Paranoid much?)
Dvs kjøleren er ferdig desinfisert på forhånd..

(Alternativet er å desinfisere før slik at det før siste minutter og hopstand for nødvendig whirpool. )

Hatt mye knot i oppstarten med tett filter og mye fjas.
Brukt dette systemet nå på de sakene med toskete mye humle. Det funker. Humla/ trub blir en svær kone i midten samt at noe legger seg som et lag på toppen av filteret. (Undersiden som det suger fra er nå klart for innsats.
Tips : lag en sikkelig whirpool.. ikke slik fislegreie.
Er fortgjort å slå av det humlefilteret så stikk ikke meskespaden for langt ned. De aller billigste plastsleviene er litt trasige å jobbe med, men selv de klarer det. Få sleiv eller bruk drill til whirpool. Funker. Faktisk.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg har ikke så mange brygg på baken, men har funnet et tips som sier at man kan gjøre steriliseringen FØR kok. Altså når man hever temperatur fra mesk til kok. Setter i gang steriliseringen når temp når 98-99 grader, 5-10 minutter. Vet riktignok ikke om det påvirker vørteren noe de ekstra minuttene det tar å varme vannet igjen, da det blir noen grader dropp i temperaturen.

Bent

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Jeg hiver inn et spm i denne tråden.

Har noen/mange her oppgradert til det "nye" filteret til GFen og merket at det blir bedre?
(Både trub i selve ølen og prosessen ifht tett pumpe osv)
 
Hva er det "nye" filteret da? Jeg kjøpte GF tidlig 2017, så jeg håper da jeg har det nyeste, er det kommet noe nå i det siste eller??
Tar gjerne et bilde eller to for sammenligning :)
 
Gode greier:) lurer på hvordan det var før... Er jo ikke optimalt ennå, men ser at noen bruker ei ekstra klemme utenpå silikonringen for å unngå å slå den av.
Har ikke vært et tema her enda, da jeg skraper midt i bunnen under kok og whirlpooler aldri så langt ned at den står i fare for å slåes av.
"bank i bordet"
 
Kjøleren er av kobber. Ikke kjør PBW gjennom den. Den kan du rense ved å kjøre starsan gjennom. Flere tråder om kobber og PBW.

Ok, men jeg har altså kjørt PBW på 55grader et kvarters tid, før jeg skyller med rent vann på 55grader like lenge, med såpass skylling vil fortsatt kobberet ta skade da ?
 
Jeg mener jeg leste en artikkel om det der. Husket ikke helt detaljene men skal prøve å finne linken til artikkelen.
 
PBW er godkjent for kobber, så dette blir feil. Vil gjerne se link til artikkelen som sier noe annet, da jeg bruker PBW til det aller meste [emoji5]️

...
"Trygt å bruke på myke metaller som kobber, aluminium og messing"
...
(Hentet fra brewshop sin beskrivelse av PBW)
 
Ja, jeg nok blandet med noe annet. Mente jeg leste noe om sterke baser på kobber, men jeg leser også nå at det ikke skal være noe problem, så her tok jeg feil.
 
Man får galvanisk korrosjon hvis man blander kobber og f.eks rustfritt i samme pbw-balje. Vannet blir gjerne blått eller svart. Pbw i seg selv for vask er ikke farlig for kobber.
 
Heisann igjen :)

Takk for alle god råd og innspill ifht spørsmålene mine her. Har fortsatt ikke gått til innkjøp av GF, men har vel mer eller mindre bestemt meg for at det blir kjøp av den nå ila kort tid.

Virker som folk alt i alt er godt fornøyd. Det er ting som rutiner og andre ting man selvfølgelig må sette seg inn i, men utenom det virker det til å ha blitt en bra og pålitelig maskin som gir mye for pengene.

Eneste er kanskje at jeg i utgangspunktet var litt skeptisk til den motstrømskjølene fordi man jo ikke kan se hva som er inni den, på et slikt lukket system, slik at jeg nok vil være lettere paranoid ifht rengjøring av den. Når det blir nevnt at det kommer "gugge" ut av den, så skvetter ihvertfall jeg til :eek:. Men finner meg nok en god rutine her. Fått noen gode tips i tråden.
 
Man rengjør kjøleren såååå enkelt dog, du kjører gjennom pbw eller GF's egen rengjører. Jeg kjører 55-60 grader med pbw før jeg kjører rent vann med samme temperatur etterpå, man rengjør altså både balje, kjøler etc på noen få øyeblikk, kan ikke bli bedre enn det.
Er man skikkelig paranoid så lar man den første deciliter'n med varm vørter gå i buskene(når man steriliserer kjøleren) før du resirkulerer vørteren.... Aldri gjort det, men har fulgt godt med på hva som først kommer ut av kjøleren når man resirkulerer, aldri har jeg sett noe som helst "gugge".

Pr skrivende stund er det 1 eneste ting jeg kunne tenkt meg å forbedre, og det må bli pumpa, jeg har selv aldri hatt problemer og er veldig nøye på å BARE skrape på bunnplata under kok, og har således aldri banket løs pumpa, men kan det skje? ja jøss, men da tar man seg ikke god nok tid til å være sikker på hvor "bunnplata" (bunnplate blir litt feil da det er den runde dingsen som kan brenne seg under kok), man rører jo ikke rundt der nede som en gal.... kun skrape og gjør det forsiktig så går det hele veldig greit.:) (du kjenner jo når du rører utafor kanten)
Er bare så inderlig glad for at jeg kjøpte denne istedet for den langt dyrere BM, for til den prisen så kunne man forvente at alt skulle funke som forventet ut av esken, men den gjør jo ikke det.
Med GF har jeg kun meg selv å skylde på, Fader'n har gjort jobben hver gang :D

Edit , presisering.
 
Ser at jeg ikke har svart på denne. Får skylde på ferien:rolleyes:.

Takk for gode råd Ølpetter'n.

GF'en har nå blitt innkjøpt :cool:. Så da er det bare å få satt det første brygget snart......

Jeg ser at det anbefales at kjøleren "blåses" helt ren/tørr etter rengjøring, slik at det ikke ligger igjen noe væske/vann i den.

Hva er den beste måten/løsningen for dette? Type sykkelpumpe?
 
Tilbake
Topp