Weissbier problemer

Hei alle sammen!

jeg er ny her på forumet og brygget siden jan/feb i år. jeg brygger på en speidel 50 og har nå rukket 15 brygg :)
jeg har brygget en del lager, mye weiss, wit, ipa og nå siste en trappist trippel.

jeg har vært utrolig heldig og ikke fått noe infiserte brygg. ( muligens weiss har blitt infisert)
har søkt og lest igjennom det som er av weisstråder.
Problemstilling: alle bryggene har vært utrolig gode, men sliter med å få en god weiss. flere av batchene med weiss er litt syrlige/svovelsmak. noen lukter fint, mens noen lukter en del svovel.
noen kan også ha en noe vannete smak.

1. brygg delt i 2. brukt wlp 300 og blanche. disse var utrolig gode rett etter sekundærgjæring.. Blanche kunne jeg sammenligne med erdinger hefeweizen
wlp 300 smakte også veldig bra og mer "min smak" på weiz. begge gjæret i 1 uke ca 20 grader og 5 dager på flaske. etter 3-4 uker begynte de å smake vondt begge to. svovelaktig lukt. skummet veldig mye når flasken ble åpnet. (kan være infisert)

2. brygg også delt i to Wheistephan og german wheat fra whitelabs. gjæret med samme temp og tid som 1.brygg. smakte veldig lite og vannete smak. den med wheinstephan smakte nesten ingenting. nå etter 2 og 1\2 mnd. smaker det fortsatt lite. kanskje blitt noe fyldigere. lukter "normalt" og fint skum.

3. brygg delt i 2 med brewferm blanche og wlp 380. den med 380 luket vanvittig godt etter sekundærgjæring var ferdig. smakte veldig godt men var noe dødt ift kullsyre. blanche var helt ok.
forskjellen på dette brygget var at jeg gjæret i 2 uker på ca 17 grader. etter en uke stakk jeg også om i nye kar. nå etter 3 uker begynner jeg å kjenne litt svovel og litt syrlig/bitter ettersmak.

4.brygg delt i 2 med wlp 300 og 380. gjæret i åpent kar med kun et rent håndkle over. skummet av under stormgjæring. gjæret også i 2 uker og 17 grader. wlp 380 var dessuten gjenbruk etter brygg 3. smakte på den med 380 etter 12 etter tapping på flaske. var ikke i tvil. må være infisert, en syrlig smak som fikk meg til å vrenge hele trynet rundt og måtte bare spytte ut. wlp 300 var grei på smak og lukt, men dog noe syrlig ettersmak.

alle brygg er 60-40 med hvete og pils og ca litt caramunich. stegmesket 30 min på 50 grader og 60 min på 66 grader. humlet til ca 12 ibu. OG 1044-1048 og FG 1006-1008

lurer på hva jeg gjør galt, da alle mine andre brygg er blitt helt supre og uten syrlig/besk ettersmak. har andre samme erfaring som meg? har hatt spesielt fokus på hygiene fra første brygg. kan godta at jeg har vært uheldig med mtp det på et par brygg, men ikke 4 og hvor alle er weiss brygg!

håper på innspill fra dere!

mvh Gunnar

Følger interessert med på denne tråden. Har enormt lite erfaring, gjærer min første weiss nå.

Er ikke spesielt glad i stilen, men har blitt mer interessert etterhvert, mest pga prosessen. Virker som det krever mer enn middels fingerspitzgefühl for å ende med et vellykket eksemplar.

Din nummer 1 tror jeg du kan ha flasket for tidlig. Skumproblemer og svovelaroma kan skyldes for mye restsukker i ølet. Min weiss gjærer nå på tredje uken, det er wlp300 på 17C. Enda etpartre punkter før den er utgjæret.

Ellers har jeg lest meg til at en lavere gjæringstemp kan være lurt for å få en balansert weiss. 20C er kanskje høyt, har sett 17C som mest anbefalt temp.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

hei Rawroffe!

ja jeg har prøvd forskjellige temperaturer. og må si at ved lavere temp så syntes jeg at jeg fikk litt mindre banan/fruktsmak enn ved 20 grader. Jeg vet ikke helt hva som er kurant ift FG men ville tro at man bør ha litt restsødme igjen.. kanskje noe rundt FG 1005+
du sier at du er på din tredje uke? kanskje jeg burde la den få lengere tid i gjæringskaret neste gang? føler at jeg har prøvd noen muligheter, men hvis du har noen tips ang mesk og gjæring så del gjerne :) er også veldig nyskjerrig på resultatet når brygget ditt er ferdig! hvordan har du gjort det i forhold til mesketrinn? bruker du gjærstarter?
hva regner du som kurant FG, evt mål på ditt brygg?

Gunnar

Hallå :)

Følger oppskriften fra Brewing Classic Styles, sånn cirka. Jamil refererer i boka (og i artikler) til diverse bryggekompiser som alle har litt forskjellig tilnærming.  Jeg valgte noe midt i mellom. Innmesk på 43C (for ferulsyre), mesk på 67C, vanlig utmesk på 78C. 
OG var 1.050, satser på FG 1.012. Måling etter 2,5 uker viste 1.014, tydelig aktivitet og fortsatt krausen. Vi får se hva det blir til slutt.

Kjenner ikke stilen veldig godt som sagt, men blir ikke 1.006 i underkant tynt?
Sjekk denne: http://byo.com/stout/item/2265-german-hefeweizen-style-profile

1005 blir for lav FG på weiss til å bli godt. Øke mesketemp en grad eller kanskje to burde hjelpe.
Ikke uvanlig at noen weissgjærstammer danner en del svoveltoner, men disse skal forsvinne/minske ved lagring........ Om du har lite eller ingen sødme i ølet vil disse sannsynligvis oppleves mer fremtredende.

takk for innspill begge to! skal prøve å sette opp tempen litt, slik at jeg kan få en litt høyere FG. må også legge til at jeg smakte på et par weiss fra forskjellige batcher i går. jeg helte forsiktig opp i glasset for å ikke få med noe gjær. smaken var da ganske rund og god, spesielt god smak var det på wlp380 som hadde en fruktig og god smak. men savnet litt tåke og gjærsmak naturlig nok. men da jeg helte opp i litt av gjæren, ble smaken naturlig nok en litt annen. det jeg ikke regnet med var at da kom denne litt syrlige tørre smaken frem!? hva mener dere om dette?

når jeg drikker en kommers weiss, er det jo veldig lite smak uten å ha med gjæren fra bunn. denne gir jo en fruktig og fyldig smak på ølen

Rawroffe: hvordan går det nå med din batch?

Hei Gandersen!
Jeg er veldig fornøyd med min weiss, men har ikke allverdens å sammenligne med. Endte litt under ønsket FG, tror den landet på 1009 etter 3 uker.
Eneste som er litt pussig er at skummet har forsvunnet! De første glassene fra fatet hadde et tykt og fint skum som fulgte hele veien ned, nå legger det seg nesten tvert. Ølet er godt karbonert og smaker friskt, men altså ikke noe skum. Kanskje pga de tre dråpene med foam control i gjæringskaret?

Neste gang (hvis det blir en) øker jeg tempen i mesken en grad eller to for å få litt mer kropp. Eller kanskje litt vienna?

jeg har nå prøvd meg litt frem. har kommet frem til det store problemet... weizen jeg har brygget, MÅ lagres rundt 8-14 grader 1 ukes tid minimum. da har jeg en weiss som er rund og fin i smaken :) har ikke den bittre\syrlige smaken. det smaker rent godt øl. har prøvd med forskjellige gjær typer. bla.a en ny type australsk hefe weissen tørrgjær. denne overrasket meg stort på smak, jeg gjæret på 17 grader, men den har vel et virkeomr. på alt fra 15 til 30 grader!!

prøvde også en batch med å heve meske temp. jeg økte med 3-4 grader. fikk høyere FG og smaken ble deretter også! vurdere nesten å kalle denne batchen for caraweiz :yes:

Finnes en meget lang og intressant weissbiertråd på Northern brewer forumet
The great bavarian weissbier project. Brygget oppskriften de kom fram til og meget vellykket.

1005 blir for lav FG på weiss til å bli godt. Øke mesketemp en grad eller kanskje to burde hjelpe.
Ikke uvanlig at noen weissgjærstammer danner en del svoveltoner, men disse skal forsvinne/minske ved lagring........ Om du har lite eller ingen sødme i ølet vil disse sannsynligvis oppleves mer fremtredende.

Leser her med stor interesse og eit spørsmål dukker opp. Eg skal brygge ein Weizen som ifølge oppskrift (Vestbrygg) skal ha FG på rundt 1.012. Eg har gått med inntrykket hele tiden at me skal la ølet gjære ut heilt før me flasker alltid. Så dersom det gjærer helt til 1.005 då blir vel det riktigt eller skal man avbryte ved ønsket FG dersom man "startet" med riktig OG i utgangpunktet?

Døme: Eg setter et Weizen til gjæring med OG på 1.052 og ønsker å nå FG på 1.012. Eg når 1.012 etter 2 uker og ønsker å flaske. Vil gjæringa stoppe her eller kan eg gjære det helt til 1.005 dersom eg ønsker? Hva gjør eg her? Er litt usikker på dette da mitt forrige brygg ein tysk lager var ferdig gjæret etter 10 dager (men lot den stå i 21 dager slik oppskrift sa).

Ikke flask før SG ikke forandrer seg mer, da har du nådd FG, uansett hva den er.

Flasker du før du når FG så har du gjærbart sukker igjen på flaskene. Siden du da ikke vet hvor mye gjærbart sukker som er igjen så vet du ikke hvor mye karboneringssukker du trenger. Tilsetter du da "vanlig" dose karboneringssukker kan du ende opp med flaskebomber, eller i beste fall overkarbonert øl, siden gjæren vil spise karboneringssukkeret + resten av det gjærbare sukkeret som er igjen i ølen.

Tilbake
Topp