Weizen - infisert?

GeirH

 
Vi brygget 16. juni en weizen med 60/40 hvete- og pilsmalt, fra bryggselv.no, hersbrucker og tettnang humle, gjæret med wlp380. OG 1,054, effektivitet på 73%. 1 uke på 17 grader, neste uke gradvis økning til 22 grader, flasking den 29. juni. 8,4 gram sukker per flaske (kokt sukkerlake tilsatt med plastsprøyte på hver flaske). FG før sukkertilsetning 1,015.

Første smak etter en drøy uke, nydelig godt, fin bananaroma, og lyst og fint. Godt karbonert, men ikke for mye.

Etter noen uker begynte vi å merke overkarbonering på noen flasker. Etter åpning skummet det sakte over om flaskene ble stående litt før skjenking i glass. Forrige helg hadde jeg første "eksplosjon" ved åpning av en romtemperert flaske (i et bryllup), da spruten stod en liten meter i været. Nå i dag åpnet jeg først en flaske, uten problemer, men flaske nummer to skummet over. Det virker også som om ølet er mørkere på farge nå enn de første flaskene vi åpnet uka etter flasking. Smaken derimot er det ingenting å si på. De smaker fortsatt friskt og godt, med passe mye bananaroma.

Kan dette være så enkelt at vi har fått en infeksjon ved tapping eller tidligere, eller kan det være en annen forklaring? Er det noe i veien for at vi drikker disse opp så fort som mulig nå før noe eksploderer på lageret (som også er soverommet mitt  ;))?
 
regner nok med at dette er totalt ufarlig.
har hørt flere som har forskjell i farge på forskjellige flasker, uten atgrunnen vites.....
nokså normalt at det skummer over ved romtemp. prøv en ringnes:)
ellers ville nok en infeksjon satt en bismak. husk også at øl med gjærceller og bunnfall som ikke er filterert skummer litt mer enn filtrert butikkøl.
uansett synes jeg at å tilsette sukkerlake med sprøyte er unayaktig, og problematisk i forhold til å stikke om til sukkerlake før flasking....
 
En liten presisering:

I dag var det kjøleskapkaldt øl som skummet over, som har stått i ro siden i går formiddag. Både den som skummet over og den som ikke skummet over var like mørke nå, og altså noe mørkere nå enn for 2-3 uker siden.

Synes det er fargeforskjellen som er litt merkelig. Nå er den omtrent like mørk som når vi lagde samme øl fra ekstrakt for noen måneder siden.

Men, kanskje en god ide å kjøpe en ekstra bøtte for å stikke om til, ja. Koster jo ikke mer enn 150-160 kroner på felleskjøpet, og gjør det lettere å få jevn karbonering. Kanskje gjære på en ny bøtte, og stikke om til bøtta med kran for å gjøre det lettere å tappe på flasker...

Uansett - takk for tilbakemeldingen  :)
 
Tilbake
Topp