Weizenbock oppskrift?

Hei,

jeg vil gjerne prøve meg på en Weizenbock, men sitter på noen spm.

1:  Trenger en god oppskrift (jeg har vanlig hvetemalt, men også en sekk (!) dunkel weizermaltz).
2: Hvordan knuser jeg hveten, som all annen malt?
3: Hvordan ungår jeg stockmash?  h¤%%/&# tette slager, blåse og træle som #¤%!

Lurer litt på hva dere brukte på riisenbryggeriet, Andreas? Vet det ligger en tråd på vanlig weizen her ;)

Hilsen,
Yngve
 
Det eneste jeg fant med mørk hvetemalt var egentlig en Dunkel Weizen:

Hobbybrauer.de skrev:
Hefe:
obergärig

Stammwürze:
11,8 %

Hopfenbittere:
20 EBU

Bierfarbe:
35 EBC

Alkohol:
4,8 Vol.-%


Schüttung:
2600 g Weizenmalz dunkel
1500 g Münchner Malz
300 g Caramalz
40 g Farbmalz

3-stufiges Infusionsmaischverfahren:
Einmaischen: bei 40 °C
1 Rast: 20 Minuten bei 52 °C
2 Rast: 30 Minuten bei 65 °C
3 Rast: 45 Minuten bei 73 °C
Abmaischen bei 76 °C

Kochzeit:
90 Minuten

Bitterung:
10 g Bitterhopfen (8,0 %)
15 g Aromahopfen (6,0 %)
in einer Zugabe 10 Minuten nach Kochbeginn

Hvetemalt lar seg som regel knuse som vanlig malt. Hvis du ikke vil få en tett mesk, så kan du prøve å få den vanlige knuste malten å ligge nederst, mens den knuste hvetemalten ligger oppå. Kommer litt an på om du rører mye eller ikke, men dette er et forslag. Den vanlige malten ligger nederst som en filterseng.
 
Yess, jeg fant noe: http://www.satkau1.de/bierrezepte.htm#weizenbockdunkel
satkau1.de skrev:
Weizenbock dunkel  
obergärig
Ausschlagwürze: 20 Liter
Stammwürze: 16°P
Hopfenbittere: 22 BE
3 kg Wiener Malz (EBC 7-9)
1,5 kg Weizenmalz hell
1,5 kg Weizenmalz dunkel
200 g Karamelmalz (EBC 120)
100 g Weizenfarbmalz (ab 2. Verzuckerung zugeben)
150 g Sauermalz 
52 g Tettnanger Aromahopfen, Pellets, Typ 90, 4,4% Alphasäure
50 ml Flüssighefe Weihenstephan-Weizenbier (WYEAST 3068)

Stikkordene jeg brukte i Google:

weizenbock "weizenmalz dunkel"

eller

weizenbock "dunklem weizenmalz"

Det er sikkert flere oppskrifter som lar seg finne slik.  :D
 
Yders skrev:
Lurer litt på hva dere brukte på riisenbryggeriet, Andreas? Vet det ligger en tråd på vanlig weizen her ;)

Hilsen,
Yngve

Jeg har en egennevnt "Weizenbock" pågang nu. Jeg kallte den det fordi jeg ikke likte lukta på vannet jeg skulle tynne ut forsøket mitt på noe jeg i mine optimistiske tanker håpet å være en Paulaner.
Vel. Oppskriften som jeg velger å skjønne er som med Weizen,
Jeg brukte Caramünchen 350g og (diskuterbare) flaket hvete 150g - 30 min 67 °C,
1,5 kg Muntons Hvete maltekstrakt,
0,5 kg Muntons Malt DME "spraymalt",
1,8 kg Muntons Lys malt ekstrakt,
27g Hal. Hers. 75 min. 
og 2 poser Weinstephen til 18 Liter kjølt vørter.

Tror dette kan bli ett sjikkelig sterkt og Hvetette øl om noen år ;)

Kjører du allgrain sies det at Hvetemalt fort kan tette sprekkene på Mesketanken din. Bruk silbunn. (kunn  :lese: )
 
Hei,

stemmer det, du brygger ekstrakt.. Mon tro om du har fortalt det til meg før:) ?

Kan nok skylde på Eduards gjestfrihet og julebrygget hans for at det ikke festet seg..

Har silbunn, men det tetter seg som bare det med 50% hvete, men da hadde jeg knust den skikkelig i kjøkkenmaskinen
fordi jeg syned vanlig knusing ikke ga nok hvete preg på hveteølen min.
Ellers leser jeg at risskall skal være løsningen, men det får jeg ikke tak i her til lands. Og det virker litt merkelig
og importere tomme risskall fra USA, men når det er sagt, jeg har et par kilo på vei over dammen nå ;)

Yngve
 
Jeg har 2 brygg bak meg og holder på med mitt tredje, som er delvis mesk. Neste brygg blir helmesk. Stiger litt i gradene for hvert brygg.
Hveteøl er uten tvil min absolutte favoritt, og jeg liker at det smaker sjikkelig hvete. Som i Paulaner.
Har scanna webben for oppskrifter av folk som prøver å hærme.

Ett spørsmål..... Satt en dag på Hoffbrauhaus i München og kom i snakk med en Gammel og rund Bayer som sa han hadde jobba for Paulaner i en årrekke. Han skrøyt svært av at Paulaner Hefeweizen hadde 12,5% stammvørter, soe man også kan lese på baksiden av flasken: Hva menes med 12,5% stammvørter?
 
Riktignok litt off-topic, men 12,5% stammvørter betyr en OG (Original Gravity) 12,5 °P = 1.050 g/l.

Weizen kan være veldig godt ja, men det kommer nøye an på gjærbruken også. Selv liker jeg også Paulaner og Franziskaner bedre enn Erdinger, siden de er litt mørkere og fyldigere.
 
Weizenbock er flytande snop, skal lage det sjølv i løpet av vinteren. Sjølv har eg brygga kveiteøl mange gangar, men ikkje vore spesielt plaga med tetting. Eg likar at det er skikkelig kveitesmak på kveiteøl og brukar helst 2/3 kveitemalt og 1/3 byggmalt. Det fungerar fint med rilla koparrør, men ta det litt lungt under skyllinga. Det er det viktigaste ved sidan av å ha riktig knusing.

Mørk kveitemalt har eg aldri vore borti, men det høyrest veldig bra. Ein weizenbock kan gjerne vere ganske mørk jmf. den utsøkte frå Haandbryggeriet. Eit utgangspunkt tatt litt ut av lufta kan vere 60% mørk kveitemalt, 33% pilsmalt, 5% krystallmalt og 2% sjokolademalt. OG 70, FG 16, 20 IBU med tysk humle, ingen aromahumle. Meiske ved litt høg temperatur (68 grader?). Weihenstephaner gjær.
 
Kanskje det ville være mulig å løse to problemer på en gang!
refererer til tråden: Hva gjør dere med masken (maltrestende)? her blir man jo ikke kvitt masken  :mad:

hva om man da blandet inn mask(av vanlig malt) i hvetemalten eller la den under? det burde vel gå? burde jo gjør samme nytte som tomme risskall. samt at man kanskje klarer å trekke enda noen % ut av byggmalten. For meg høres det ihvertfall logisk ut. mulig man må fryse ned masken så det ikke begynner å brytes ned, men det bør jo ikke være noe problem.
det blir jo billigere, gir mindre avfall og eventuellt et ørlite ekstra utbytte.  :skaal:
 
Yders skrev:
2: Hvordan knuser jeg hveten, som all annen malt?
3: Hvordan ungår jeg stockmash?  h¤%%/&# tette slager, blåse og træle som #¤%!

Leste at hvetemalt må knuses grovere en vanlig malt, da "skallet" på hveten må være intakt for ikke å tette rist/riller.
 
Greien med hvetemalt er nettopp at den ikke har noe skall. Jeg pleier å kverne den lik med byggmalt. Og egentlig så har jeg aldri hatt problemer med skylling/siling av maltblandinger med opptil 60% hvetemalt. Vurder også tregere siling/skylling.
 
Strengt tatt er det vel vanlig å knuse hvetemalt finere enn byggmalt? Kornene er jo i utgangspunktet mindre enn bygg. Men kanskje det er lurt å gjøre som Eduard, å male hveten akkurat som byggen? Vet om flere som gjør det. Da slipper man for det første å justere ekstra på kverna/mølla, og med grovere hvetegrøpp er det nok mindre sjanse for at mesken tetter seg under skylling. En negativ "trade off" er kanskje litt lavere utbytte, men som hjemmebrygger er jo det av liten betydning. Har relativt liten erfaring med hvetemalt, men har brukt mye hvete- og havreflak, ofte i overkant av 50 % av mesken, og med litt forsiktig sliling har jeg aldri hatt problemer med tetting.

Gahr
 
Tilbake
Topp