Oppskriften til et slikt øl vil jeg påstå er i beste fall halvparten av hemmeligheten. Gjæringen og gjæren er resten.
Denne har slått originalen i en klone konkurranse sies det: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=147815
Jeg har brygget den for et halvår siden men har ikke fått smakt ennå..
Gjæren er jo ingen hemmelighet, Westvleteren har brukt Westmalle (WLP530) gjær ganske lenge.Oppskriften til et slikt øl vil jeg påstå er i beste fall halvparten av hemmeligheten. Gjæringen og gjæren er resten.
Hva gjorde jeg. Jo jeg gikk heller for en westmalle klone. Litt mindre sirup, OG 1064 litt carafa spesial og litt munchener i tillegg til basemalt. Den ble god svært svært god. Tenker ikke så mye på kloning men på hva jeg kan få til.
mvh
Bårdd
Alt kan brygges med BIABHar du oppskriften på westmalle-klonen din? Og lar den seg brygge med BIAB, tror du?
Synes Rochefort og Bernardus 12 er vel så gode og ikke minst mye enklere å få tak i, med en mye lavere pris.
Ramsvatn som vant NM?
ja men du må bruke din bryggeeffektivitet. Se på % og ikke vekt. Ikke se på humlene annet enn typene beregn en IBU på 28. Nasjonaliteten på maltet spiller ingen rolle.Har du oppskriften på westmalle-klonen din? Og lar den seg brygge med BIAB, tror du?
ja men du må bruke din bryggeeffektivitet. Se på % og ikke vekt. Ikke se på humlene annet enn typene beregn en IBU på 28. Nasjonaliteten på maltet spiller ingen rolle.
Fermentables
Amount Fermentable PPG °L Bill %
4.5 kg German - Pilsner 38 1.6 72.6%
1 kg German - Munich Dark 37 15.5 16.1%
0.15 kg German - De-Husked Caraf II 32 418 2.4%
0.55 kg Belgian Candi Syrup - Dark 32 80 8.9%
6.2 kg Total
Hops
Amount Variety Type AA Use Time IBU
15 g Magnum Pellet 13 Boil 60 min 20.25
40 g Hallertau Mittelfruh Pellet 4 Boil 15 min 8.24
mvh
Bårdd
westfleteren er egentlig en lit brent søt (mørk trippel) med meget bløtt vann,har du formye mineraler i vannet der du bor vil du ikke kunne klare å lage det selv om du hadde orginal oppskiftenNoen som har en bra oppskrift på Westvleteren 12? evt. den til Ramsvatn som vant NM?
har leitet litt men finner ganske forskjellige oppskrifter