Weyermann Floor Malted Bohemian Pilsner Malt

Jeg kjøpte en sekk Weyermann Floor Malted Bohemian Pilsner Malt for pilsbrygging. Har sett den beskrevet som "slightly under-modified"
Noen som har erfaring med denne? Bør jeg legge inn en proteinrast, eller går det helt greit med ett-stegsmesking?
 
Jeg ville lagt inn en proteinrast ved 50C i 20 min.
Jeg mesker inn med 1.5L vann ved 60C per kg malt og øker deretter temperaturen til 65-66 med ytterligere vann ved nær koketemperatur.
 
Reinhard10 skrev:
Jeg ville lagt inn en proteinrast ved 50C i 20 min.
Jeg mesker inn med 1.5L vann ved 60C per kg malt og øker deretter temperaturen til 65-66 med ytterligere vann ved nær koketemperatur.

Har du erfaring med denne malten, og vet det er nødvendig med proteinrest? Har jo mest lyst til å slippe tostegsmesk, men jeg gjør det hvis det er essensielt.
Jeg har sett ymse meninger på nettet om dette. Noen mener det er unødvendig. Andre sier det har mye å si for klarheten i ølet. Hører gjerne fra andre som også har erfaringer med denne malten.


Knut Inge skrev:
Har brygget 2 ganger med denne. Lavt enzyminnhold, trengte 90min @ 65 grader.

Det er jo også et tips å ta med seg. Sjekket du med jodprøve for å finne ut konverteringen?
 
Jeg vet at tsjekkiske bryggere alltid bruker en proteinrast enten som del av en Decoction regime eller Infusion regime.  Jeg bruker det alltid når jeg brygger Pilsner uavhengig av hvilken pilsnermalt. jeg bruker. Det øker jo ikke mesketiden noe vesentlig.
 
Jeg fant en oppskrift med denne malten på weyermanns sider. De har med en 20 minutters proteinrast, så jeg går for det. (De har forøvrig med en rast på rundt 50 grader på de fleste av oppskriftene , uavhengig av malttype)
 
Ja, jeg sjekket med jod. Gjør ikke dette rutinemessig, men ble obs på denne sekken med malt etter en episode forrige uke.
 
Knut Inge skrev:
Ja, jeg sjekket med jod. Gjør ikke dette rutinemessig, men ble obs på denne sekken med malt etter en episode forrige uke.

Jeg sjekket underveis i meskinga, jeg også. Det var klar forskjell mellom 60 og 90 minutter på jodprøven. Virker som swnnw malten trenger en noe lenger mesketid.
 
Tilbake
Topp