Hører mye om whirlpool humling, men hvordan blir det da med dannelse av DMS som ikke får kokt bort når man kaster i humle og venter 20-30 før man starter kjøling?
DMSen dannes i varm vørter fra forskjellige komponenter som spesielt finnes i lav-vamebehandlet malt og fordamper ved koking. Når du ligger på over 80 grader uten å koke produserer du DMS uten å koke den vekk. Derfor er du generelt ute etter å komme deg under 80 grader så fort som mulig ved kjøling.
Ved whirlpool humling er du ute etter akkurat samme effekt. Altså å trekke ut humleoljene ved hjelp av varmen uten å fordampe de.
Her får man altså en liten interessekonflikt
Uanett, etter en times kok er uansett mesteparten av DMS ferdig produsert og bortkokt ved bruk av pale basemalt. 90 minutter (Gjerne 120 hvis du skal whirlpool-humle) ved Pilsnermalt. Samtidig er ølstilene hvor du bruker whirlpool-humling ikke spesielt utsatt for at bittelitt DMS kan ødelegge smaken. Spesielt fordi humle vil overskygge den.
Takker for utfyllende svar, da blir det WP neste batch, digger smaken og Aromaen det gir. Har dere noen formening om IBU? Vet beersmith har en kalkulasjon men er ikke inne der. Hvor mange minutter tror dere det kan sammenlignes med?
Beersmith sier 0. Dette er imidlertid diskutert ganske grundig i tråden det linkes til over. Der er det flere som mener at en 30 min "hop stand" tilsvarer omtrent 20 min kok mht IBU. En annen sak er at det er ikke bare IBU som oppfattes som bitterhet i øl.
Beersmith sier 0. Dette er imidlertid diskutert ganske grundig i tråden det linkes til over. Der er det flere som mener at en 30 min "hop stand" tilsvarer omtrent 20 min kok mht IBU. En annen sak er at det er ikke bare IBU som oppfattes som bitterhet i øl.
Det blir vel å prøve seg frem, om jeg har forstått riktig vil man trekke ut AAU ved WP, men isomiseringen går tregt ,og bitterheten vil oppleves som rundere. Man bør vel finne en humle uten altfor mye AAU også for sikkerhets skyld. Cascade muligens.
Iso-alfasyre er iso-alfasyre, om den kommer fra kok eller WP. Hvor stort utbytte man får i WP vil variere fra system til system og utifra lengden på WP. Man må bare prøve seg frem.
Ang. DMS: koker man i 90 minutter med god bevegelse under kokingen, vil det ikke være noe problem i praksis. Alle større bryggerier får en relativt lang "hop stand" på høy temperatur under kjøling, men unngår likevel problemer med DMS.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.