Whirlpool

TorfinnS

Norbrygg-medlem
I vår koker har vi to store elementer som stikker inn kjelen. Whirlpool fungerer derfor ikke så greit. VI kjører derfor ikke whirlpool i dag. Jeg tenker derfor på om det kunne være aktuelt å ha en egen sentrifuge for dette. Altså en egen mindre beholder som man pumper avkjølt vørter opp i og nærmest foretar en kontinuerlig eller i små batcher og whirlpool i denne. Vil man kunne få noe slikt til å fungere? Vår koker er i dag ca 100 liter. Jeg tenker da et whirlpoolkar på ca 20 liter. Vil en slik løsning kunne fungere? eller vil denne prosessen ta for lang tid? Dersom man må vente lenge på hver batch så vil det ikke være hensiktsmessig.
 
Sluttet med wirlpool etter at jeg sluttet med kjeler fra samfudshuset, og det var etter 3. brygg.
Som deg så jeg at det må slett og flat kjele til dette, skal jeg da wirpoole igjen må jeg ha en slik kjele på 140 liter, nei da tapper jeg litt over bunnen og lar det være igjen noen liter.
 
Sist redigert:
Det må jo stå en stund uansett, og da tappe fra kanten og grumset er igjen på midten er jo bra men det koster penger og energi og få en slik kjele :(
 
Steeping? Mener du å bare la det stå?
For å trekke godsakene ut av humlen kan du bare røre litt dann und wann (steeping). Skikkelig whirplpool trenger du for å samle trubben i en fin pyramide i midtdten, så du trenger ikke røring/whirlpool for å trekke aroma ut av humlen...
 
For å trekke godsakene ut av humlen kan du bare røre litt dann und wann (steeping). Skikkelig whirplpool trenger du for å samle trubben i en fin pyramide i midtdten, så du trenger ikke røring/whirlpool for å trekke aroma ut av humlen...
Det har vel ikke vært snakk om aroma i det hele tatt. Poenget med dette var jo nettopp å samle trub og annet grums/humle slik at man slipper å få det med over i gjæringskarene. Sist fikk vi med så mye humle og trub over i konen at det nederste avtappingen var helt tett.
 
men lar du ikke vørten sto og klarne en times tid med protafloc etc, bruker det og da er det lett og stoppe tapping før den verste grums kommer med, koster ett par tre liter men hva er ddet.
 
Har stort sett bare vært interessert i å bli fort ferdig og har bare kjørt alt i bøtta. :) spesielt dersom det begynner å bli sent.
 
Men kan man spare inn tid på noe så gjør man jo det. Jeg fyller alltid vann og setter på varme på HLT i lunsjen slik at det er varmt og klart til brygging kl 16 etter jobb. :)

Klart man sparer tid der det går, men ang. wirlpoling utenom kokekjelen er jeg redd det ikke er noe og spare i tid, kanskje litt mer i liter.

Ikke sikker på hvor lenge vørt bør sto i ro før tapping til gjærkar, kanskje nok med 30 minutter så da sparer du ikke tid her uansett hvordan du gjør det.
 
Klart man sparer tid der det går, men ang. wirlpoling utenom kokekjelen er jeg redd det ikke er noe og spare i tid, kanskje litt mer i liter.

Ikke sikker på hvor lenge vørt bør sto i ro før tapping til gjærkar, kanskje nok med 30 minutter så da sparer du ikke tid her uansett hvordan du gjør det.
Du har nok rett idet. Var nok mer høyttenkning fra min side. :)
 
Det neste vi og andre som har oppvarmet vann til bryggestarten er nok maltsiloer, da står vi opp om morgenen til ferdi mesk, bare og starte siling :)
 
Hva om du tapper høyt i karet, og tar de siste 10-15 literne inkl. trub i en separat kjel / gjæringskar. Kjører du WP på dette, vil du kunne hente ut det resterende uten mye ekstra tid / styr
 
Kjører vørter i sirkulasjon over et dørslag under kjølingen - da er mesteparten av trub borte når det går i fermentor [emoji2]

Men bruker motstrømskjøler da [emoji849]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp