Whitelabs gjær, hjelp?

Jeg startet med det første jeg har brygget idag. Startet med noe enkelt som cider laget av 20L eplejuice, men siden jeg er helt ny er det noen ting jeg lurer på.

Jeg kjøpte 2 pakker med whitelabs WLP775, som er en engelsk cidergjær. Sånn som jeg forsto det bak på pakken, så kunne man ved 20L enten lage en 1L starter med en pakke gjær, eller tilsette 2 poser. Da når jeg var ferdig med å helle eplejuicen oppi karet og få blandet sukkeret og helt det oppi også, så tok jeg begge gjærposene og helte i.

Er dette feil? Skal man alltid lage en starter?
Jeg tar imot alle tips med takk!

Det der går sikkert bra. 2 poser til 20 liter skulle holde godt, så lenge du er innanfor holdbarhetsdatoen. (WL garanterer 50% levende gjær etter 6 mnd så lenge gjæren har vært oppbevart i kjøleskap.)

Brygger du oftere enn sjelden, og har et normalt behov for å begrense pengebruken, så er jo sparing et argument for å sette en starter. Min erfaring er at gjæringa kommer raskere i gang med gjær fra en starter, og førstegeneerasjonsgjær er visst ikke helt på høyden med gjær som har gått gjennom et par generasjoner. Så det kan være en ide å sette en starter for å få andregenerasjonsgjær. Men det betyr ikke at du får en dårlig cider nå!

Dersom det er de nye PurePitch pakkene har de enda bedre holdbarhet enn tidligere oppgitt.
White Labs har kommet med en oppdatering: http://www.whitelabs.com/news/purepitch-shelf-life

Oj - dette er jo en god del høyere viablitet enn jeg har gått ut fra, sjøl om jeg visste at disse pakkene var en radikal forbedring. Det der betyr jo at de kan brukes godt ut over 6 måneder, også - om vi kan forutsette at den videre reduksjonen i tallet på levende celler er en lineær prosess, i alle fall. Å bruke dem direkte blir vel vanskelig etter hvert som viabiliteten synker videre, men å sette en starter på dem med godt resultat, skulle du kunne gjøre lenge.

De nye purepitchbpakkene inneholder også mer gjær enn tidligere. Sjekket med koden på pakken opp mot yeastman og fikk 280B på en pose WLP530.

Tilbake
Topp