Oddvar Demmo
Norbrygg-medlem
		WL hevder at deres gjærpakker har 95% levende celler ved utløpsdato,(hvordan det nå er mulig) så da lurer jeg på hvordan dere gjør det i BF, setter en mye nyere dato enn den virkelige når dere lager starter?

WL hevder at deres gjærpakker har 95% levende celler ved utløpsdato,(hvordan det nå er mulig) så da lurer jeg på hvordan dere gjør det i BF, setter en mye nyere dato enn den virkelige når dere lager starter?
Hvor sier de det?WL hevder at deres gjærpakker har 95% levende celler ved utløpsdato,(hvordan det nå er mulig) så da lurer jeg på hvordan dere gjør det i BF, setter en mye nyere dato enn den virkelige når dere lager starter?
det stemmer bra med hva jeg trenger i et planlagt brygg jeg skal ta i romjulenJeg tar utgangspunkt i at hver liter vørter i starteren gir 140 mrd celler. Mener å ha plukket opp at det har vært god latin tidligere. Når jeg beregner størrelse på starteren så tar jeg mer hensyn til hvor mye gjær startvørteren gir meg enn det som var i gjæra i utgangspunktet, siden den variabelen er større. (Alder, trub i slurryen etc). Og så tar jeg litt i siden jeg heller overpitcher enn underpitcher