Wifi temperaturmåler

@Amarillo @msevland (eller andre som har erfaring): Sitter og pusler litt med nodemcu og arduinokode her. Har laget to slike temperaturmålere tidligere, men ønsker å oppdatere koden noe. Det viser seg å være vanskelig, får til stadighet denne feilmeldingen når koden er kompilert og skal lastes opp:

error: Failed to open COM7
error: espcomm_open failed
error: espcomm_open failed

Forslag? Har oppdatert driverne til siste versjon, forsøkt med ulike USB-kabler, verifisert at COM7 er korrekt og ser kortet på denne porten via Enhetsbehandler/Device Manager i Windows. Og selvsagt koblet vekk alt periferi som i utgangspunktet var tilkoblet kortet.. Tydeligvis flere med problemet i følge Google, men alle har sine løsninger og ingen ser ut til å virke hos meg :p

Relativt frustrerende... Virker som første gangs opplasting var helt ok, men at det av en eller annen merkelig årsak feiler når kode skal oppdateres. Mistenker det har noe med resetting av kortet å gjøre..?
 
Sist redigert:
Jeg får denne feilen innimellom. Pleier å gå gjennom ved et par forsøk.
Siste forsøk er og trykke reset mens koden kompilerer rett før den skal lastes inn.
Hvilken kortdriver bruker du?
Generisk 8266, WeMos D1 mini , ... ?
Og kortet er selvsagt i programmeringsmodus...
 
Som @msevland sier så er ikke dette så uvanlig.
Det bruker å funke hvis man kutter strømmen til kortet, stenger Arduino IDE, kobler til strøm igjen og starter AIDE.
Har du en annen NodeMCU kan du prøve med den også, ikke verdens beste kvalitet på disse.
 
Gutta boys er på, og jeg liker det ;) Driver og kort ihht til denne guiden. Bruker vel den generiske (esp8266 by ESP8266 Community). Det ene av to kort ville nå plutselig oppdateres, men ikke det andre. Så da heller jeg mot @Amarillo sitt forslag her.

Kjører noen flere fra-/tilkoblinger og åpne/stenge IDE så får vi se om det andre kortet også kommer seg. Takk for info, godt det er flere som har kjent på frustrasjonen ;)
 
Typisk idiotproblem og idiotløsning. Etter 4 fra- og tilkoblinger i USB-porten lastet den opp uten problemer... Takk for input, da veit man i hvert fall hvordan denne fungerer (eller ikke fungerer)
 
Takk for info, godt det er flere som har kjent på frustrasjonen ;)

Du skulle bare visst... Frustrasjon er noe man bare må regne med når man prøver å bygge noe i stedet for å kjøpe plug-and-play. Men gleden når noe man har bygget selv endelig virker, overskygger all frustrasjon underveis. :)

Holdt på å bli 'slightly mad' (for å sitere Freddy Mercury) i fjor vinter når jeg holdt på å bygge opp koden til blynk-styring for et gjæringsskap, oppgaven viste seg å være flere hakk verre enn antatt. Målet var å bygge en wifi-utgave av en stc-1000, holdt på å gi opp flere ganger, men jaggu tror du ikke jeg kom i mål. Og nå står koden og surrer på en nodemcu og holder kontrollen på karboneringen av 5 kasser øl.

Screenshot_2019-01-30-00-28-46.png
 
Sist redigert:
...Målet var å bygge en wifi-utgave av en stc-1000, holdt på å gi opp flere ganger, men jaggu tror du ikke jeg kom i mål. Og nå står koden og surrer på en nodemcu og holder kontrollen på karboneringen av 5 kasser øl.
Er dette en kode du planlegger å legge ut?
Jeg jobber selv med en enklere logger som man kobler på STC-1000 for å se hvordan den styrer varme/kjøling.
Skal brukes for å kontrollere at kjøleskapet ikke kjører jo-jo med varme og kjøling.
Din er jo betraktelig mer avansert :)
Har du mulighet for ramping?
 
Kjenner at det ligger langt inne å dele den koden som jeg jobbet så mye med. Koden er nok ikke så avansert, men det ga en enkel sjel som drev med Basic på 80-tallet noen ekstra grå hår. Men vil du prøve selv skal jeg absolutt hjelpe deg med tips. :)


Jeg jobber selv med en enklere logger som man kobler på STC-1000 for å se hvordan den styrer varme/kjøling.

Så du tenker noe som sjekker når utgangene kobler inn/ut?


Har ikke lagt inn ramping, tenkte på det en stund, men fant ut at jeg har jo full kontroll så lenge jeg kan styre temperaturen fra telefonen samme hvor jeg er.
Det vil være forholdsvis enkelt å legge inn ramping med Blynks innebygde timerfunksjoner og litt tillegg i koden... trur eg.
 
Har full forståelse vedr deling av kode. Vi har begge delt mer enn de fleste, og da er det selvsagt greit å holde noe privat. Jeg gjør det samme.
Min enkle er kun strømmåling på kontakt. Ingen styring
 
Tilbake
Topp