Wilfa kokeplate til kjele på 36Liter?

Hei!

Jeg har lenge tenkt å begynne å brygge, men har ikke hatt noe bra sted å holde på før. Flyttet inn i nytt hus nå i år, så da har jeg endelig plass!;)

Vurderer da å kjøpe en 36 liters kjele fra bryggselv.no (BIAB-kittet) og starte opp. Jeg finner ikke så mange rimelige induksjonstopper, men ser at de fleste elektrobutikker har en wilfa induksjonstopp på 2kw til ca 650 kroner. Noen som har noen erfaring med denne? Blir den for spak for ca 30liters kok? (http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/platetopp/ICP2000/wilfa-kokeplate)

Ellers så har jeg også sett på Beer Brewer 30, men er litt usikker. Tenker da spesielt på pris og senere oppgraderingsmulighet..

Tar gjerne imot andre tips om dere har det;) Takk!

Brygger på BB30 v3, og er kjempefornøyd så langt. men selv med 25 liter og 2,5 kW varmeelement tar det jo tid før kok oppnås. Fra 40 grader (ekstraktbrygg) tar det en drøy time før det koker, fra 67 grader (mesketemp allgrain), rundt 30 min. Når det først koker, rekker det med 1700-1800W for å holde en god, rullende kok. Bryggeriet er kompakt og tar lite plass, som Speidel. Prisen er vesentlig lavere enn Speidel, men regelen om at kvalitet koster mer, gjelder også her... Lykke til, uansett valg av system!

Takk for input. Har som sagt vurdert BB30. Kanskje du kan svare på noen spørsmål ang den?

Ser det er flere som selger en sirkulasjonspumpe til denne, er den nødvendig? Trenger man ekstra termometer i tillegg til det som er montert i bunnen? Kan man koble kjøleren som følger med kittet til hageslangen, eller må jeg kjøpe koblinger for det i tillegg?

Har også hørt om problemer med "stuck mash" på BB30...

Hei. Jeg har prøvd en som er tilsvarende den modellen, med dårlig resultat. Kokeflaten er rett og slett for liten for en stor kjele (36 l i mitt tilfelle). Du klarer å holde det kokende, men å varme opp var et he***te. Jeg endte opp med å bytte den (pakket den pent inn igjen), og kjøpe en 3,5 kW på Bryggselv. Den er som en stridsvogn i forhold. Det viktigste med den er at den har stor kokeflate. Den fungerer utmerket, varmer fort opp og er vel verd de ekstra pengene. Er forøvrig fan av BIAB. Det er veldig enkelt og gir full kontroll på godt og vondt, og mange muligheter for utvidelse ved behov (ehhh ok da... ved ønske : ). Isoler kjelen med et liggeunderlag, rør hvert 20 min, og du trenger kun varme bittelitt under mesking. Men dette blir smak og behag. BB er litt mer plug and play.

Akkurat det jeg mistenkte ja :( Men takk for svar! Må jeg ha en såpass dyr kokeplate blir det dyrt med BIAB. Alternativet da er jo selvfølgelig å stå på kjøkkenet, men da blir ikke kånemor veldig fornøyd. Hun er livredd søl på parketten!

har plate på 2,2kw og bruker grilltennere fra biltema på 500w i kjelen, får hurtig kok
grilltennere koster ca 50 eller 100kr stk
billig og fungerer

Du finner mye om dette spørsmålet ved å søke. Et rimelig og godt alternativ er varmeelement. Disse finner du rimelig på ebay med forskjellig effekt slik at du kan tilpasse til strømkursen(e) dine.

Teorem 1 innen hjemmebrygging: "Du mangler alltid noe essensielt utstyr." Jeg tror ikke du vil bli fornøyd med Wilfaen. Mistenker at den heller ikke tåler 30 kg vekt særlig godt, og 2 kW er litt snaut. Jeg er veldig fornøyd med min Caso induksjonstopp på 3,5 kW fra Bryggselv. Den koster penger, men er veldig god. Praktisk når man skal lage suppe til 20 mennesker i partytelt også. ;-)

Takk for alle svar. Fant ingenting om noen slik induksjonsovn på 2kw her på forumet. Mulig jeg er dårlig på å søke.

Vurderte å kjøpe slike varmeelementer, men er litt skeptisk til å bore hull i kjelen for å sette de inn. Tenkte også at det vil sikkert svi vørteren litt?

Jeg har i dag bestilt BIAB fra bryggselv og caro induksjonsovn. Det ble litt dyrt, men den kan sikkert være kjekk å ha til andre ting også...

Velkommen i klubben. Det blir nok veldig bra. Jeg pleier stort sett bare å angre på de pengene jeg ikke brukte på bryggeting ;) Ja, hvis du plutselig trenger å koke poteter til 40 stk så er det null stress:cool:

Jeg bruker Wilfaen og en grilltenner fra Clas Ohlson. Det fungerer, men går sakte. På sikt blir den definitivt bytta ut med den på 3.5kw, når jeg får løst noen strømutfordringer i kåken. For min del går det greit å starte med å varme vann til mesk, for så å måle opp og knuse all korn (noe jeg pr nå gjør for hånd). I det jeg er ferdig bruker vannet å være rimelig nært det jeg ønsker.

Jeg bruker Wilfaen og en grilltenner fra Clas Ohlson. Det fungerer, men går sakte.

Jeg har brygget 13 brygg på denne wilfaen. Av og til med grilltennere. Det tar sin tid, ja. Men jeg har det egentlig ikke travelt. Den timen det tar for å få det til å koke bruker vi til å ta noen øl og klargjøre utstyret. Alt i alt: wilfaen fungerer (med et nødskrik), men hadde jeg hatt ubegrenset med penger, hadde jeg kjøpt noe bedre...

Tilbake
Topp