Kokeplate effekt på 36 liter kjele?

Jeg har søkt litt, men stresser da jeg skal ut for å handle nå om 1 time.

Har planlagt mitt første brygg i (overkant i) detalj. trodde jeg. Dette skal skje i morgen. Viser seg nå at gryta ei få plass under vifta på komfyren.

Må ut å kjøpe kokeplate. Har sett på Wilfa CP1 på 2kw men etter å ha lest litt rundt nå blir jeg usikker på om dette er for lite effekt til ett brygg med rundt 26 liter på rullende kok?

Bortkasta tid og penger å skaffe eller bra begynnelse?

Takknemlig for raskt svar da jeg må ut for å kjøpe fort om det skal bli i morgen....
 
Ville gått all inn og skaffet en induksjonsplate fra en av bryggebutikkene. Med wilfaen tar ting tid og du kommer til å bli fristet til å kjøpe den ene eller andre biten for å "oppgradere".
 
Gøtt, takk for svar. Jeg endte med en Wilfa ICP-2000 induksjonsplate på 2kw isteden for en "vanlig" på 2kw.
Fant ikke noe med høyere effekt i butikkene jeg hadde tilgjengelig idag. Forhåpentligvis nok og forhåpentligvis enklere både å styre og få raskt tempstigning :)

Takk for hjelp!
 
Har isolert lokk og hele veggen fra topp til bunn med 14 mm liggeunderlag (typ clas ohlson...). Blir kjedelig om effekten uteblir...
Men, hva bruker folk i de tusen hjem? Har alle 3,5kw plater eller gassbluss?
 
Min slik plate ble satt til dekosjons-oppdrag etter at jeg syntes det tok tid med 23 liter kok. Gikk for 3.5kW. Men mye spørs på gryta og da, hvor god den er til induksjon. Min var en standard fra Bryggselv.
 
Tror bryggselv kjelen min også var en patina, hvis ikke så noe som ligner veldig oppi hodet mitt.

Men, kjør på. Det blir bra uansett. Ett triks hvis du bruker kjelen kun til kok er å varme opp samtidig som du fyller den.
 
Kommer bruke den båda til mesk (BIAB) og kok. Driver og "prøvekoker" ca 7-8 liter vann nå. Stått på full effekt i ca 15 minutter og hadde da i varmeste jeg fikk fra springen. Ryker/damper som bare det, men er bare oppe i 78 grader.... Kjedelig nå om det ikke fungerer...
 
Du burde teste med like mye vann som du faktisk skal koke vørter, for å få en bedre pekepinn.
 
Rask temperaturstigning kommer du ikke til å ha. Det vil sikkert ta en time å varme vann opp til mesk og en halvtime å nå kok etter mesk. Hvis du har mulighet til å gå for 3.5kW i stedet så er det helt klart å foretrekke. Men 2kW vil fungere helt fint. Hadde ordnet meg et ordentlig eksternt termometer siden du ikke vil sitte pal foran den og vente på at den skal bli varm.
 
Hvis dette er noe du vil drive med så mener jeg forsatt at du burde gå for en bryggebutikk-induksjon. Dyrere men definitivt verdt det.
 
Jeg koker litt under 30l på en vanlig koketopp. Har kjøpt et varmeelement fra ebay som jeg legger i gryta når jeg varmer opp vann og vørter. Det og god isolasjon gjorde en utrolig stor forskjell.
 
Jeg har isolert "bra" (14mm liggeunderlag). Tok 90 minutter å varme 30 liter vann fra 13 grader til 73 med induksjonsplata på 1,6kw (glemte... skru helt opp) med isolert Patinagryte og isolert lokk.
Sendte da kjæresten til Biltema der hun kjøpte ett 800w grilltennerelement. Denne gjorde susen til de grader. Fikk flott kok og 10% avdamping på 40 minutter ved vørterkoket.
Caso Pro 3,5kw er flott den, men, har ej 16amp kurs og den koster i Sverige (der jeg bor) 3500 kroner.... Igår gjorde i alle all ett Biltemakjøp till 150 SEK susen til de grader :D
 
Tilbake
Topp