Wit og proteinrest

Hei.
Nå sitter jeg i min aller første hjemmebrygg-fylla, akkurat passe på en fredagssnurr av mitt brygg nr. 2 - en belgisk wit med navn Homegaarden  :skitbra:

Jeg kjøpte en flaske med Nøgne Ø Wit for å sammenlikne, med den synes jeg ikke var særlig god, og det er med stor tilfredshet at jeg kan konstatere at "jeg brygger bedre selv" ;D
Wit'en ble rett og slett knallgod. Ørlite for mye appelsinskall og kanskje en tanke for lite koriander, men det kan enkelt ordnes til neste gang.  Imidlertid er den noe "tynn", og jeg savner den silkeaktige fyldigheten som f.eks. Hoegaarden har, en slags milk-shake-feeling når man drikker ølet. Det jeg lurer på er om proteinresten på 51 grader som jeg la inn har gjort ølet litt tynnt? Jeg brukte halvt om halvt med pilsmalt og torrified wheat og tilsatte 6% havregryn. Mesket dette i 15 minutter på 51 grader før jeg økte til 68 grader i 75 minutter (lang mesk - jeg brygger biab). Etter hva jeg har forstått så bryter proteinresten ned store proteiner til mindre, som er lettere å gjøre om til gjærbart sukker i meskeprosessen. Eller? Det jeg tenker er at proteinresten gjør at ølet blir tynnere enn det ville blitt uten denne? Noen synspunkter?

Det burde definitivt ikke gjøre ølet tynt, snarere tvert imot. Hva var OG og FG?

Jeg brygget forresten etter denne fremgangsmåten:
http://hoptopic.wordpress.com/tag/hoegaarden/
Her står det
"A brief rest at 55C for 10 minutes before infusing boiling water to bring the mash up to 69C is what I recommend. If the protein rest is held for much longer, a very dry, thin bodied beer can result."

Jeg bommet litt på proteinresten og den endte på 51 grader i stedet for 55. Og jeg ser nå av notatene mine at jeg holdt dette i 10 minutter, ikke 15 som jeg opprinnelig skrev.

Tilbake
Topp