Witbier

Duckboot

Norbrygg-medlem
Har forelsket meg litt i smaken på Wit, og dermed så har jeg flyttet den opp på lista over Øl jeg må prøve å brygge.
Er det noen som har en knakende god oppskrift på en Wit?

Hvis jeg har forstått det riktig så er basisen Pilsnermalt, Hvete, Koriander og Appelsinskall?
Hvilken gjær er "best": WLP 400 eller 410 (eventuellt Wyeast 3944)?

Se i prisbelønte oppskrifter, lys ale, og finn Myra Wit. Vant publikumsfavoritt og er et godt øl.

Kvite krist som du finner her inne er et av husøla hos meg. Den har einerbær i tillegg. Hadde litt kamomille i nå sist.

--

Men?
Er den store forskjellen på Weissbier og Witbier: Gjær og Krydder?

Altså
Weissbier = Null krydder, Lett humle (Hallertauer?)
Witbier = Koriander, Appelsinskall, Lett hume der også?

Gjærprofilen er ganske forskjellig.
i Wit er det også vanlig å bruke hveteflak (umaltet) og eventuelt små mengder havregryn, mens det i weissbier er vanligere å bruke kun hvetemalt og pilsenermalt.

Hallstein skrev:
i Wit er det også vanlig å bruke hveteflak (umaltet) og eventuelt små mengder havregryn, mens det i weissbier er vanligere å bruke kun hvetemalt og pilsenermalt.
Ja, gjæren er grei.

Men basisen er ganske lik da.

I det at begge ølene er hveteøl, ja, da er de like.
Spør du meg, så synes jeg ikke disse ølstilene er så veldig like. De har veldig forskjellig smak og munnfølelse.

Kong Valemon som du fikk av meg er samme som Kvite Krist som du kan søke opp på forumet her. Synes den ble meget bra.

Duckboot skrev:
Hallstein skrev:
Ja, gjæren er grei.

Maltbasen er ikke egentlig så lik i og med at weissbier alltid bruker hvetemalt (minimum 50 % av grøppen for at det legalt skal kunne kalles weissbier, gjerne så mye som 70 %), mens wit brygges med umaltet hvete. I wit brukes typisk 40-50 % hvete, og noen ganger et lite innslag havre. Flak er en enkel løsning. Begge typene har forsiktig humling, godt under 20 IBU, og svært liten til ingen humlearoma.

Gahr skrev:
Duckboot skrev:
Hallstein skrev:
Ja, gjæren er grei.

Maltbasen er ikke egentlig så lik i og med at weissbier alltid bruker hvetemalt (minimum 50 % av grøppen for at det legalt skal kunne kalles weissbier, gjerne så mye som 70 %), mens wit brygges med umaltet hvete. I wit brukes typisk 40-50 % hvete, og noen ganger et lite innslag havre. Flak er en enkel løsning. Begge typene har forsiktig humling, godt under 20 IBU, og svært liten til ingen humlearoma.

Så:
Weissbier = Hvetemalt
Witbier = Flaked Wheat
?

Sorry for fjasingen.

Her er det rom for eksperimentering med andre ord
hva med å brygge en Weiz med koriander og appelsinskall

Tilbake
Topp