Wlp 400- stressa på 15,5 grader?

pitchet ved en tabbe denne gjæren på 15,5 grader tidligere i dag, er det krise ? Den står på freerise til 19,5 men er enda ikke kommet så langt . Håper å unngå usmaker som grønt eple, noen som har gjort lignende med en fenolisk gjær ALA belgisk / tysk?

Planen var 19,5 men å pitche litt under, rundt 17 . Deretter dra den opp til 20,5 - 21, 5, 22,5 for å hjelpe den bli ferdig.

Lurer på hva konsekvensene blir sv å starte for lavt..

Åh, slik å forstå,
tror det er null stress

Det var forresten en Imperial Dunkel Wit jeg brygget, hvis det gjør noen forskjell

Hva er omgivelsestemperaturen? Antar at du du kjører med aktiv temperatur kontroll og holder på å heve temperaturen... Gjæringsprosessen kan bli litt treg å få igang om omgivelsestemperaturen ligger på 15gr...

Den har steget til17.3, så bør være nærme 19 i morgen tidlig. Nå er det store spørsmålet hvordan det går uten blowoff:p

Har et lite resteøl som er utgjæret men ikke flasket. Belle S tilsatt på 10-11C, men måtte heve tempen to-tre grader etter et par dager for det gikk litt tregt. Kjenner ikke noe unormalt med den men den er mindre "belgisk" enn normalt.
-Disse grønne eplene er det ved unormalt lav temperatur de oppstår?

Nå har jeg litt begrenset med bryggerfaring, men de 3 gangene jeg har opplevd dette så har det skyldtes for lite gjær eller for lav pitch temperatur (gjerne en kombinasjon). Min oppfatning er at det kommer ved å stresse gjæren for mye. I utgangspunktet så lages vel acetaldehyde ved gjæring og produksjon av alkohol uansett, men jeg tenker da på i de mengder som ikke lar seg lagre bort..

De gangene jeg har opplevd grønne epler/acetaldehyde har det vært når jeg har "smakt" på øllet for tidlig
sikker på at du ikke drikker det for fort?

Sist redigert:
For lite gjær er greit men lav pitchtemperatur er vel ikke ensbetydende med dårlig utgjæring.
Har man forholdsvis høy temperatur fra stormgjæringa er på topp og utover tror jeg det går bra.

De gangene jeg har opplevd grønne epler/acetaldehyde har det vært når jeg har "smakt" på øllet for tidlig

Jo, det er selvsagt en mulighet, men det har vært ETTER to uker på dunk. Problemet er at hvis man gjør feil ifm gjæring som fremprovoserer større mengder "grønne epler" så må ølet muligens stå en uke ekstra på dunk, oksidere litt ekstra, og miste en del aroma som man ellers ville fått meg seg på flasken om man gjorde alt riktig og kunne flaske etter 2 uker..

Om jeg opplever det igjen så lar jeg den stå 3 og ikke 2 uker, så får jeg heller akseptere ett litt kjedeligere øl, som i det minst er litt mindre surt ;)

En annen ting er at gjærmengden i flaskene (etter karbonering) er mye mindre enn i dunken, så jeg tror det er en fordel å la ølet stå ei uke ekstra på dunk, slik at gjæren kan effektivt ta bort usmaker man har laget.

For lite gjær er greit men lav pitchtemperatur er vel ikke ensbetydende med dårlig utgjæring.
Har man forholdsvis høy temperatur fra stormgjæringa er på topp og utover tror jeg det går bra.

Utgjæring er en ting, men jeg trodde vi diskuterte "grønne epler"? To forskjellige ting slik jeg ser det.

Har også hatt god utgjæring ved lav temp, det tar bare lenger tid

Men nå er det forskjell på grønne epler og grønne epler(acetaldehyd), noen grønne epler er jo ønskelig i wit

Tilbake
Topp