Wlp 400- stressa på 15,5 grader?

Nei, du har rett i det, det står bare noe on fruity og tart sourness,
som jeg mener kan minne om grønne epler

Kan ikke så mye om disse usmakene men acetaldehyd trodde jeg man fikk av for lite gjær
og ufullstendig gjæring. At pitchtemperatur hadde noe å si (innenfor rimelige grenser) var jeg ikke klar over.

-Det er en tråd eller en eller annen skrivelse på forumet eller på Norbryggsida som lister opp disse usmakene.
Ikke tale om at jeg finner den igjen. Tror det var illustrert med tegninger.
Noen som har peiling på denne?
Skulle vært limt inn øverst på f eks "Brygging" delen av forumet.

tusen takk Terje. Den bekrefter det jeg mente. For lav pitch temperatur og gjæringstemp er en faktor for acetyldehyde øker ved gjær stress. Eventuelt kan det være stressa og sliten gjær ikke klarer å rydde opp etter seg.

Jeg har dessverre tabbet meg ut nok ganger til å få en feeling på dette. Håper jeg slipper unna denne gangen! I verste fall får den en uke til på dunk i håp om at den klarer å rydde opp rotet jeg har skapt ;)

Så lenge du har latt temperaturen stige til 20-21gr iløpet av relativt kort tid, så vil nok gjæringen komme igang uten for mye stress. Det hadde vært værre om du hadde gjennomført hele gjæringsforløpet ved for lav temperatur...Du er nok mer stressa enn gjæra :)

At jeg er mer stressa enn gjæra kan jeg nok være enig i, men jeg gjorde nøyaktig samme tabbe med belle saison og den hadde greit med usmaker. I teorien kan det også skyldes en infeksjon, for ølet ble drukket opp før jeg fikk testet om det utviklet seg.

Ølet mitt har fått sveve fritt oppover og er på 19,5 grader nå og stormgjærer på den temperaturen med en mye lavere kreusen enn jeg har lest om denne gjæren, kun 2-3 cm høy. Hvis det er NOK gjær, så vil dette gå fint (den lave tempen) . Den som venter får se;)

Tilbake
Topp