WLP007 - Temperatur

PetterL

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har ikke alverdens erfaring med WLP007 så jeg lurer derfor på hvilken temperatur dere gjærer den på? Tenkte kjøre en serie på samme gjær framover, først en klassisk vestkyst DIPA og deretter en RIS. Ikke gjenbruk av gjær men tar av fra starter og lager ny starter for hvert øl - bruker ikke fyllesyk gjær :p

Har gjæringskammer med full kontroll på både temp og eventuelt trykk, men pleier ikke bruke mye trykk på ale's (0,1bar og så spunder jeg på slutten av gjæringsforløpet for å kunne se når fermentering er ferdig og for å ha noe overtrykk til kaldkræsjing i lukket tank.
 
Jeg skal bygge en Foreign Extra Stout snart med 007, men fikk med en pakke gjær for mye
Som jeg da tenker å bruke på en IPA, lenge siden jeg har brukt wlp007 på IPA,
i grunn lenge siden jeg har brukt no annet enn US-05 på IPA.
Så vi er litt i samme båt. Gjærings temperatur blir forsåvidt ikke no problem siden jeg ikke har temperaturkontroll
uten om å starte gjæringa på det kjøligste rommet.
 
Jeg brukte 007 på årets Birger Eriksen, tror det er første gang jeg har prøvd den.
Startet på 16-17 grader, og den startet fint der og steg fritt opp til 20 grader, har nå stått på 22 grader en liten uke.
Smaken er ren og uten antydning til alkoholsmak, men har gjæret på 0,8 bar for å unngå akkurat det.

Imponert over utgæringa som nå er 75% med en alkoholprosent på 12,5%.
 
Nå skal jeg ikke ta vek fokuset ditt fra gjæringstemp, men jeg lurer mest på hva slags humle og malt jeg skal kjøre på denne IPA
Hvordan ser oppskriften din ut @PetterL ?
 
Nå skal jeg ikke ta vek fokuset ditt fra gjæringstemp, men jeg lurer mest på hva slags humle og malt jeg skal kjøre på denne IPA
Hvordan ser oppskriften din ut @PetterL ?

Det blir en DIPA sterkt inspirert av Two Captains kombinert med litt vårrydding i maltbeholdning og humlefryser :p

83,5% Maris Otter
6,4% Golden Promise (liten rest som må brukes opp :rolleyes:)
6,8% Cara Hell 30 EBC
3,2% Fawcett Crystall 120 EBC

Sikter på en OG på 18 Plato (1,074)

2,0g/l Columbus @ 60min
2,0g/l Columbus @ 45min
2,0g/l Simcoe @ 30min

2,0g/l Simcoe @ WP 80C 20min
2,0g/l Azacca @ WP 80C 20min

1,4g/l Columbus @ DH når high krausen gir seg
1,4g/l Simcoe @ DH når high krausen gir seg
1,4g/l Azacca @ DH når high krausen gir seg

1,4g/l Columbus @ DH 2 dager før kaldkræsj
1,4g/l Simcoe @ DH 2 dager før kaldkræsj
1,4g/l Azacca @ DH 2 dager før kaldkræsj

18,4g/l totalt :p

Eneste jeg mangla "på lager" var 120 EBC krystallmalt og WLP007 gjæren. Godt å få rydda litt ;)
 
Columbus, Simcoe, Azacca, spennende
Jeg tenker litt på å la meg inspirere av #500
Maris Otter, Simcoe, Nelson etc
men blir nok ikke noe DIPA land, har nok av sterke øl
 
Jeg har brukt 007 en del på humleøl. Den gir litt mer estere enn 001 og egner seg sånn sett godt. Temperaturmessig har jeg brukt samme regime som når jeg har gjæret med 001 (17-20 grader). Den er ganske rasktjobbene og enkel å ha med å gjøre.

Har også (mot min vilje) testet den på 24 grader i en NEIPA. Merket ingen usmaker av den grunn, men her var nok mengden humle med på å skjule eventuelle usmaker.
 
Jeg har brukt 007 en del på humleøl. Den gir litt mer estere enn 001 og egner seg sånn sett godt. Temperaturmessig har jeg brukt samme regime som når jeg har gjæret med 001 (17-20 grader). Den er ganske rasktjobbene og enkel å ha med å gjøre.

Har også (mot min vilje) testet den på 24 grader i en NEIPA. Merket ingen usmaker av den grunn, men her var nok mengden humle med på å skjule eventuelle usmaker.

hvordan syntes du den funker i NEIpa?
 
Wlp 007 optimal gjæringstemperatur 18-21 grader iflg Brygg mer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette er hva White Labs oppgir, men jeg ville ha erfaring fra de som har brygget med den. White Labs oppgir ikke noe om hvor mye estere en får vs. temperatur og hvor mye estere som funker bra i forskjellig ølstiler.
 
Dette er hva White Labs oppgir, men jeg ville ha erfaring fra de som har brygget med den. White Labs oppgir ikke noe om hvor mye estere en får vs. temperatur og hvor mye estere som funker bra i forskjellig ølstiler.

White labs anbefaler vel generelt også noe høyere temperatur enn hva man faktisk ofte ønsker å gjære på, slik at jeg tror ikke det nødvendigvis er noe man skal følge slavisk.
 
Dette er hva White Labs oppgir, men jeg ville ha erfaring fra de som har brygget med den. White Labs oppgir ikke noe om hvor mye estere en får vs. temperatur og hvor mye estere som funker bra i forskjellig ølstiler.

Det der er jo ganske normale temperaturanvisninger for engelsk ale-gjær, så jeg tror du kan gå ut fra at erfaringer du har med andre englendere, er gyldige her også. Generelt gjelder det jo for all gjær at høyere temperatur gir mer fusel og mer estere.

Jeg har ikke brukt 007, men skulle jeg laget en IPA med den, ville jeg nok holdt meg på 17-19 grader i det meste av tida, og så latt den gå opp på 21 til slutt.
 
Gjæringen tok av som et lyn på 17C kontrollert med jernhånd i gjæringsskap, tørhumlet på dag 3 med aktiv gjæring (satt opp temp til 19C) og tørrhumlet dag 8 når gjæring var helt ferdig. På fat og karbonert nå på dag 10. Smakte latterlig godt allerede :)

AD41C5CA-CC9B-44F8-B89C-4F6AE2AF5E96.jpeg
 
Min tok også av som et lyn, litt uheldig med pitchtemp., pitcha på 20
Holdt den der i 10 dager før jeg fatet
Tørrhumla med 4,4 g/L Nelson og Simcoe Cryo på dag 5
(1.063 --> 1.011) Omtrent samme utgjæring jeg får med US-05
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp