WLP013 London ale i en brown ale?

Wlp013 kommer i disse røra.
Jeg har aldri brukt slik fersk gjær før. Men skal gjøre en Vestkyst clone.
Hvordan bruker jeg den? Pitcher ved lik temp som vørter? Vanne ut? Å lage gjærstarter har jeg ingen erfaring med.
 
Newman skrev:
Wlp013 kommer i disse røra.
Jeg har aldri brukt slik fersk gjær før. Men skal gjøre en Vestkyst clone.
Hvordan bruker jeg den? Pitcher ved lik temp som vørter? Vanne ut? Å lage gjærstarter har jeg ingen erfaring med.

Det enkleste er å pitche nok gjær direkte i vørter. Vørteren kan ha samme eller litt lavere temp enn du tenker å gjære på. Gjær bør også ha tilnærmet lik temp.
Det anbefales på det varmeste å lage starter. Det er ikke vanskelig, og da sørger man for nok, frisk gjær. I medlemsseksjonen finner du en glimrende artikkel om emnet.
 
Jørn Hammerud skrev:
Newman skrev:
Wlp013 kommer i disse røra.
Jeg har aldri brukt slik fersk gjær før. Men skal gjøre en Vestkyst clone.
Hvordan bruker jeg den? Pitcher ved lik temp som vørter? Vanne ut? Å lage gjærstarter har jeg ingen erfaring med.

Det enkleste er å pitche nok gjær direkte i vørter. Vørteren kan ha samme eller litt lavere temp enn du tenker å gjære på. Gjær bør også ha tilnærmet lik temp.
Det anbefales på det varmeste å lage starter. Det er ikke vanskelig, og da sørger man for nok, frisk gjær. I medlemsseksjonen finner du en glimrende artikkel om emnet.
Takk for svar!
I følge MrMalty appen skal jeg lage starter av et rør gjær eller jeg kan la være å lage starter og pitcher 3 rør gjær direct i vørter.
Vil jeg da få samme effekten?
Har jeg forstått det
 
Ja,  men vil anbefale å lage starter uansett da du vil få en større menge med friske og aktive gjærceller som gjør at gjæringa starter fortere og "renere"(?)
 
Tilbake
Topp