WLP023

Skal brygge en Am Brown Ale i morgen og har en starter med WLP023 stående. WL oppgir 20-23 grader som optimal gjæringstemperatur.
Sliter litt da jeg enda ikke har skaffet gjæringsskap og har 2 alternativer. Rom med 13-14 grader og rom med 20-21 grader. Er redd det blir for lavt/høyt.
Noen som har tips/innspill?
 
Thomassvendsen skrev:
Skal brygge en Am Brown Ale i morgen og har en starter med WLP023 stående. WL oppgir 20-23 grader som optimal gjæringstemperatur.
Sliter litt da jeg enda ikke har skaffet gjæringsskap og har 2 alternativer. Rom med 13-14 grader og rom med 20-21 grader. Er redd det blir for lavt/høyt.
Noen som har tips/innspill?

Bruk rom med 20-21 og for å få ned tempen litt bruk tomme 1,5 liter flasker fyll med vann og frys de. Sett de rundt gjæringskar når stormgjæringen holder på :)
 
Har heller ingen regulering å skryte av, men startet gjæringa i rom på 16 °C og da ølen kom opp i 19grader som følge av heftig gjæring eksploderte hele dunken og gjærlåsen tok av. Etter 4-5 dager var det meste over og jeg satte den i romtemperatur (22 °ish) for å få fullført gjæringen. Syns det fungerer helt utmerket.
 
Hvor lavt kan man starte gjæringen uten å stresse den for mye? Har brukt 023 en gang tidligere og har noe samme erfaring som Runarstock. Den tøt ut av gjærlåsen og det jeg var rimelig stressa et par dager. Mener å huske romtempen da var rundt 19. Ble forøvrig godt øl.
 
Du unngår at gjærlåsen går i taket ved at du lar lokket på spannet ligge løst på til stormen har gitt seg. Det produseres så mye gass at dette er ikke noe problem.

En enkel løsning for å kjøle ned spannet er å legge et vått tøystykke over spannet, slik at det kan trekke vann. Sett gjæringsspannet i en balje med litt vann. La den ene enden av tøystykket nå ned i vannet og det vil holde seg vått hele tiden og kjøle ned tempen i gjæringsspannet.
 
Tilbake
Topp