WLP028 - utgjæring

Echo

Satte en batch for 3 dager siden med 3 tuber WLP028, OG = 1051. Åpen gjæring og temp på karet har vært oppi 27,6 grader. Et godt tykt lag med skum/gjær ligger nå på toppen, hvor det ser ut til å bli liggende. Målt OG nå er 1025, som korrigert skulle tilsvare 1.0089 i SG/FG. (Ja kan vente et par dager å se om dette endrer seg).
Spørsmål er ølet ferdig? vil gjæren bunnfelle?

Umulig å svare på uten å vite i alle fall oppskrift og mesketemperatur. (Utgjæringsgraden kan påvirkes temmelig mye ved å variere maltsammensetning og mesketemepratur.)

Skjønner ikke det der med korrigert OG. Du mener vel at SG nå er nede på 1.025? OG endrer seg ikke, det er den egenvekten vørteren har ved kokestart. SG er "egenvekt" (Specific Gravity) uansett når den måles. FG er egenvekten når gjæringen er ferdig (Final Gravity).

WLP gjærer brukbart ut, uten å være ekstrem. Du har vært veldig høyt i temperatur, og det er vel i og for seg gunstig fra gjærens synspunkt sett - men kanskje ikke like bra fra ditt:(. Du risikerer fusel og i overkant med esterproduksjon. Men vent med å deppe over det til du har smakt ølet. Det kan godt gå bra, også.

Jeg har brukt den to ganger, mesket 90% pils og 10% hvete på 64 grader, gjæret en uke på 16 og en uke på 18 grader. 1 liter gjærstarter.

OG1052 FG 1011
OG 1045 FG 1010

Jeg har brukt den to ganger, mesket 90% pils og 10% hvete på 64 grader, gjæret en uke på 16 og en uke på 18 grader. 1 liter gjærstarter.

OG1052 FG 1011
OG 1045 FG 1010

Du har vel 77 og 79% utgjæring der. Jeg har ligget mye opp mot 75% utgjæring, men har ikke brukt den på vørter med så optimal gjærbarhet som din. Så det passer vel bra.

028 er min husgjær og i stadig bruk hos oss. Hos meg ligger utgjæringen mellom 72% og 80%. Etter hvert som jeg har lært den å kjenne tilpasser jeg mesketemp for å få den utgjæringen jeg vil ha.

Sent from my iPad using Tapatalk

Tilbake
Topp