Bump.
Sitter og prokrastinerer litt; jeg må tappe opp en kølsch på wlp029 i dag, og kunne tenke meg å gjøre noe annet, egentlig
. Jeg har også nettopp fått en pose wyeast 2565 i hus, og får vel se til å få satt en starter, så jeg kan få brygget og sammenlignet.
Wlp029 gjærer veldig kraftig ut her nå, såpass at jeg har begynt å lure på om det har sneket seg inn et diastaticusgen - eller noen annen dævelskap - i den. Fra 1.044 til 1.005 i den siste batchen, og det gir 88% utgjæring. Den har dessuten brukt en halv evighet (=3 uker) på å gjære ut, og har faktisk ikke gitt seg helt med å klukke ennå. Nå har den alltid ligget høyt, gjerne rundt 83/84%, så det er kanskje ikke helt utafor. Har andre lignende erfaringer med den? (Jeg har akkurat tømt i meg innholdet i testrøret, og det smaker fortreffelig. Jeg kjenner i alle fall ingen usmaker, og det begynner å klarne godt opp, også.)
Denne tendensen til over-utgjæring var det som fikk meg til å ville prøve 2567. De siste bryggene mine utvikler litt vel mye kullsyre på flaske, og det er egentlig ikke til å leve med - sjøl om det ikke på noen måte er snakk om skum som kryper ut av flaska.
Et
bryggosof-exbeeriment antyder at det er forskjeller mellom ølet de to gjærene produserer. Konklusjonen er at Wyeast-gjæren gir en fruktigere og rundere øl, mens 029 gir et reinere og krispere, mer pils-/helleslignende øl. Wyeast-ølet er også mer tåkete.
Om det stemmer, blir det nok ikke så mange bryggene med det nye bekjentskapet
. Men jeg tenker at exbeerimentet var unfair, siden 2565 må ha blitt servert med gjær i suspensjon, og det påvirker jo smaken. Jeg hører i alle fall veldig gjerne andres erfaringer før jeg blir deprimert.