WLP051 California Ale V ved lav temperatur

Jeg tenkte å prøve meg på en Austmann Northumberland, og har satt en starter med WLP051. Jeg ser at temperaturområdet for denne er noe smalt, mellom 18 og 21 grader.
Er det noen her som har erfaring med denne gjæren og lavere temperaturer? For øyeblikket holder kjelleren min 15-16 grader.
Alternativt vurderer jeg nå å dumpe denne gjæren og gå for S-04, da jeg vet at denne takler såpass lave temperaturer greit. Men det ville jo vært et nederlag ;)
 
Skal gå helt fint å pitche på 15 grader. Når gjæringen går i gang, øker temperaturen i vørteren betraktelig, gjerne opptil fire grader over romtemperatur (Ref. Gahr)

Uansett, do it for science!
 
Her er en øl jeg satt til gjæring på lørdag kveld og som du ser så holder det fint med 16 grader i rommet:
Lg2TX.jpg


Bare pass på at når stormgjæringen er over så vil temperaturen i ølet nærme seg omgivelsestemperaturen så da bør du øke denne for at ikke gjæren skal gå i dvale før den har gjæret helt ut.
 
Du kan evt stikke innom din lokale byggvarehandel, og kjøpe 3 plater 50mm isopor, som du lager en kasse av. Del opp platene så du får 4 plater på 60 x 60 cm og 2 på 50 x 60 cm. Så bruker du enten noen litt store skruer og litt gaffatape til å sette dem sammen, eller du kan bruke noe vannbasert lim, Gaffa er også kjekt til å lage et "hengsel" på lokket og fronten (å ha disse to "løse" gjør det veldig mye lettere å få ut gjæringskaret uten å skvalpe) og det funker egentlig helt fint å teipe sammen hele "kassa" bare med gaffa. Under stormgjæringa bør du kanskje tilogmed ha lokket åpent siden du, så det ikke blir for varmt inni der siden du ikke har noen annen kjøling enn temperaturen i rommet rundt, men når stormgjæringa roer seg ned vil den hjelpe til å holde på varmen gjæren utvikler, evt kan du ha i en liten lyspære (f.ex. 25w eller så) som varmekilde, og en STC-1000 til å styre temperaturen.
 
Jeg har dessverre ikke strøm i boden, så noe temperaturstyring er ikke mulig. Men pakket dunken inn i et liggeunderlag og et fleecepledd.. Romtemperatur på 15 og temperaturen i dunken ligger på ca 18. Får heller ta den opp i leiligheten etterkvart som temperaturen daler.
 
Her er en øl jeg satt til gjæring på lørdag kveld og som du ser så holder det fint med 16 grader i rommet:
Lg2TX.jpg


Bare pass på at når stormgjæringen er over så vil temperaturen i ølet nærme seg omgivelsestemperaturen så da bør du øke denne for at ikke gjæren skal gå i dvale før den har gjæret helt ut.
Hva slags utstyr bruker du til å få til en såpass fin overvåkning av temperaturene?
 
Jeg tenkte å prøve meg på en Austmann Northumberland, og har satt en starter med WLP051. Jeg ser at temperaturområdet for denne er noe smalt, mellom 18 og 21 grader.
Er det noen her som har erfaring med denne gjæren og lavere temperaturer? For øyeblikket holder kjelleren min 15-16 grader.
Alternativt vurderer jeg nå å dumpe denne gjæren og gå for S-04, da jeg vet at denne takler såpass lave temperaturer greit. Men det ville jo vært et nederlag ;)

Hei mcshane.
Vi bruker Wyeast1272 som noen påstår er det samme som WLP051, noe jeg er temmelig sikker på at den ikke er på tross av at smaksprofilen er og effektiviteten er bortimot identisk. Jeg kan ikke gå god for at 051 kommer til å trives på 15 grader men hvis du kjøler vørteren til 18-19, pitcher gjæra og setter den i et rom på 15 grader når det begynner å dannes krausen, så tror jeg det skal gå helt fint. Sett den gjerne varmt igjen når gjæringa avtar for å sikre at den attenuerer ordentlig. Jeg vet at 1272 har en tendens til å sovne litt tidlig hvis ikke det er tilstrekkelig varmt.
 
Tilbake
Topp