All "hefe" som er gjæret med WB-06 kan du bare kaste i søpla, hvis du først har vært så uheldig å kjøpt den i utgangspunktet. WB-06 er IKKE en hefe-gjær, enkelt og greit, og så klemmer vi til med en punktum finale i tilegg
Ja, bruk mye heller 3068 enn 300, synes den er mye "rikere", og mer autentisk. 300 er liksom bare ikke helt der, endimensjonal. Du trenger heller ikke trylle. Sett den på 19 grader og la den gjøre hva pokker den vil. Og så tapper du ølet og drikker det opp. Men bruk minst 65% hvete, synes jeg, og dropp ris-skall. De må vaskes og herjes med og så er det ikke sikkert de ikke bidrar med smak selv da. Da får du noe som du kan kalle hefe. Men for å skreddersy den, det er da moroa begynner, og frustrasjonen
Det aller vanskeligste synes jeg er munnfylden. Den skal være "lett", men likevel omtrent tyggbar. Butikk-hefe er ingen referanse sånn sett, du må smake fra fat, og til nød fra polet.
Jeg har hatt noen "beefs" via mail med norske bryggerier som har brukt 06 eller M20 og kalt det for en hefe. Siste svarte ikke engang iom at det var en andregangs-overtredelse, selv om jeg spurte pent om "hva skjedde her, igjen?"