Wlp530 stoppet opp

Armas

Jeg bygget med wlp530, og temperaturen gikk ved ett uhell for lavt. Nå har den stoppet på sg 1.020. Jeg hadde regnet med ca 1.010.

I en annen trodd så skriver Espen Lothe at når wlp530 har stoppet, så får man den ikke i gang i igjen. Hva gjør jeg? Flasker, eller tilsetter ny gjær?

Kjenner ikke 530, men 566 kom fint igang igjen etter å ha stoppa på ca 1020. Øka temperaturen sakte opp til 23, så drog den igang igjen, og gjæra ned til 1010. Men denne var bare stoppa ved 20 gr, hadde ikke vært kald.

Dersom 530 gjæres varmt (westvleteren) for så å kjøle for raskt er den kjent for å krasje totalt. Her ville jeg prøvd å heve temperaturen samt riste opp gjære for å se om jeg fik den til å starte. Dersom den ikke startet ville jeg rehydrert en pakke cbc-1 og satt til. Ny gjær nå endrer overhodet ikke på phenol og esterprofilen som er dannet for lenge siden.
mvh
Bårdd

Jeg prøvde å slette tråden, men fikk det ikke til.

Tålmodighet er en dyd. I går måtte jeg igjen, og jammen hadde ikke risting, økt temp og tålmodighet gjort sitt. Sg: 1.013.
Fremdeles litt høyt, men absolutt til å leve med.

Takk uansett for råd. Nå kommer snart stc1000 i hus og da skal det bli orden på temperaturene.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp