Wlp530

Jeg ryddet litt i bryggeskapet og fant to rør med wlp530 som har gått ut. Det er noen måneder siden de gikk ut, men kan dette fortsatt brukes om jeg lager en starter på det? Har de ikke foran meg, men mener de gikk ut sent i januar. Er det kjørt?

Prøvde å søke litt, men skjønner ikke helt denne Tapatalk appen.

Sent fra min C6903 via Tapatalk
 
Mener det er kjørt- datoen på disse ferskgjær rørene er produksjons dato.
De har en levetid på 4 måneder fra den. Så mao så dør 25 % av gjærcellene hver måned etter produskjonsdatoen...
 
Datoen på WLP rørene er BEST før dato. For produksjonsdato må du regne deg fire måneder tilbake i tid.

Gitt best før 20. januar i år, så vil produksjonsdato være 20. september. Taster du det inn i mr. malty vil du få at du har 10 % levende celler igjen.

Gitt en øl med OG på 1,030, hybrid funksjon (som er lurt å bruke), 20 liter til gjæring, og magnetrører, så får du at du trenger 3 rør og en starter på 1,79 liter om du drar pilen helt til høyre...

Jeg tror jeg heller hadde kjøpt nye rør...

Ellers kan det jo være det går an å fostre gjæren opp over tid? Men det kan sikkert andre svare bedre på.. :)
 
Buster skrev:
Mener det er kjørt- datoen på disse ferskgjær rørene er produksjons dato.
De har en levetid på 4 måneder fra den. Så mao så dør 25 % av gjærcellene hver måned etter produskjonsdatoen...

Marius har rett-beklager jeg skrev feil i farten angående dato.
 
amatøren skrev:
...men så fremt du har lagra dette kjølig skal ein startar berge deg.

...men han har bare to rør, og han trenger tre rør for og kunne lage en liten øl på 1,030. Jeg stemmer for å kjøpe nye rør med gjær.
 
Det har ligget i kjøleskap hele veien. Jeg har ikke behov for wlp530 nå, men gjør en starter for å se om det funker. Med mindre noen i hamarområdet vil ha dem.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
I medlemsseksjonen så er det en artikkel om hvordan steppe opp en starter, hvor man bygger den opp ved å lage flere startere etter hverandre.
På den måten skal du klare å få nok gjærceller etter en tid.

Har du ikke tilgang til medlemsseksjonen, er det bare å melde seg inn i Norbrygg. Koster 200,- pr år.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
arefsahl skrev:
I medlemsseksjonen så er det en artikkel om hvordan steppe opp en starter, hvor man bygger den opp ved å lage flere startere etter hverandre.
På den måten skal du klare å få nok gjærceller etter en tid.

Har du ikke tilgang til medlemsseksjonen, er det bare å melde seg inn i Norbrygg. Koster 200,- pr år.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Det koster vel nesten like mye i DME og arbeid å steppe så lite, som et nytt rør?
 
Du kan jo prøve deg med mrmalty, sette inn datoen på gjære og se hvor stor starter du må lage.
 
Utløpsdato var 28. Februar ser jeg,og jeg får at jeg trenger tre rør og 2,27 liters starter. Da lærte jeg ihvertfall litt mer om gjær fra dette. De går i søpla. Takk for alle opplysninger'


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp