WLP566 Saisson2

I går, søndag kveld, satte jeg en Saison med WLP566 til gjæring. Jeg hadde opprinnelig tenkt følgende gjæringsforløp, temperaturmessig:

2 dager på 20 grader, så øke jevnt opp til 27 grader de neste 5 dagene. Når jeg planla dette brygget hadde jeg ikke kalkulert med at jeg er bortreist i helgen, så jeg har ikke anledning til å justere temperaturen på min STC etter fredag morgen før jeg kommer tilbake igjen sent søndag kveld.

Sånn jeg ser det har jeg da to alternativer:

• 2 dager på 20 grader (alternativt 36 timer), for så å øke temperaturen jevnt opp til 27 grader frem til fredag morgen (3,5 dager). Temperaturøkningen blir jo da en del brattere enn først tenkt.
  • 2 dager på 20 grader (alternativt 36 timer), for så å øke temperaturen jevnt opp til ca. 24/25 grader frem til fredag morgen. Temperaturøkningen følger da ca. samme bane som først tenkt, men jeg stopper litt tidligere/lavere enn tenkt.

Noen synespunkter?

Flasket min Saison i går. Den hadde da oppnådd en FG på 1,007 (OG var 1,055). Veldig fornøyd med det da jeg siktet meg inn på 1,008.

En observasjon jeg gjorde meg når jeg flasket var at jeg synes ølet var nokså uklart på dette tidspunktet. Er dette noe dere andre også har erfart ved flasking med denne gjæren? Synes det virket mer uklart på dette stadiet enn mye annet jeg har flasket. Jeg håper, og tror, at ølet klarner etter noen uker på flaske.

Mitt var også uklart, men klarna fort etter flasking i romtemp. Og nå kjøletåke, men veldig godt. Har dette ølet både på flasker og fat. Har inntrykk av at smaken er bedre fra flaske

Uklart, ja, men veldig godt! Har blitt klarere etter hvert, men skal det ikke være litt tåkete, da? Det plager meg i alle fall like lite som det plager meg i weissbier - med andre ord overhodet ikke:).

Uklart, ja, men veldig godt! Har blitt klarere etter hvert, men skal det ikke være litt tåkete, da? Det plager meg i alle fall like lite som det plager meg i weissbier - med andre ord overhodet ikke:).

Plager ikke meg heller i grunn. Regner med den klarner opp ved karbonering/lagring. I motsetning til weiz, hvor jeg har brukt WLP300, så skal WLP566 være mer flokkulerende slik at man skulle i grunn tro den ville være klarere ved flasking enn det hveteølet mitt var. Jeg har ikke brukt rare andelen hvete heller i Saison min.

Mitt flaskeøl er helt klart i romtemperatur, og bunnfallet sitter godt. Kun kjøletåke når det kommer fra kjøleskapet. Brukt over 50% hvete.

Tilbake
Topp