WLP566 Saisson2

Gjærer en Saisson med 566 for øyeblikket og synes denne gjæra er svært spennende. Lukta så godt av starteren at jeg nesten hadde lyst på et glass :namnam:
Har derfor lyst til å prøve den i en Wit. Noen som har erfaringer med dette?
 
Ingen erfaring med den i wit, men har også planer om å prøve den til det. Kjør på.
 
Noen tanker om gjæringstemperatur? Starta på 19-20 på Saissonen og ha latt den stige fritt. Vært oppe i ca 24 grader på det meste. Er kanskje greit å være litt mer konservativ med tempen på en Wit?
 
Edit (note to self: ikkje skriv innlegg når du har dårleg tid, t.d. når du skal køyre av ferje.): innlegget kraftig editert pga "steike tulent" innhald:

Har nokon erfaring med denne gjæra i ein blonde? Må då truleg meskast på litt høgare temperatur for å unngå for lav utgjæring. Synspunkt?
 
Flasket og fatet denne i dag. OG var 1054 og FG 1004 :eek: Mulig hydrometeret mitt er ute på tur men jeg brukte det da jeg tappet en pale ale i går og FG var her som forventet.
Mesket lavt og brukte litt sukker men dette var da veldig lavt? Villgjær?
Det ferdige utgjærede ølet smakte veldig bra og det var ikke noe som slo meg som noen uønskede smaker på dette stadiet. Blir spennende å smake det ferdig karbonert og nedkjølt/modnet.
Noen som har tilsvarende god utgjæring med 566?
 
Ja, faktisk "verre". OG 1.062, FG 1.002  :bank2: Eg meska på 65 - 62 grader i 90 minutt, ca 10 % sukker.

Aromaen var bra, men det smakte som bittert vatn. Eg også trudde det var infisert, men smaken har no forbetra seg. Eg var i ferd med å tømme det i dass, men ringte bryggselv og fikk tips om å tilsette laktose då,dette vil heve FG utan at dette gjærer. Flasker no og tilset 350 gram til 22 liter øl slik at FG blir 1.007. Blir spennande om dette kan vere med på å redde ølet eller om det er vekkasta tid og pengar.
 
Hva er det dere snakker om? Fg på under 1.010 er jo nettopp der en Saison II skal lande, og ned mot 1.000-1.006 er jo midt i Saison-heaven.
 
Tja, knutgrrr. FG på saison slik dette går fram av stilnemninga på m.a. Beercalc.dk oppgir FG 1.008 - 1.015. Zainasheff sin saison er stipulert med FG 1.008 og Gahr sine saisons endte på 1.006 - 1.008. Så når eg då erfarer 1.002 så er det kanskje ikkje så rart ein kar, som brygger saison for første gong og tidlegare berre har smakt NØ sin saison, begynner å lure.

Etter tilsetting av laktose ved flasking / fating enda den på 1.008. Litt for søtt så rundt 1.005 ville kanskje vore nærare bullseye. Vel, så har eg i alle fall lært det.
 
Jeg har hatt Saison helt nede i 1.004. Ble helt nydelig. En viktig ting jeg har erfart er dog at den bør lagres en stund kaldt. Kan faktisk smake phyton i begynnelsen.
Gi den et par måneder, så blir den helt super.
 
Ketil skrev:
Jeg har hatt Saison helt nede i 1.004. Ble helt nydelig. En viktig ting jeg har erfart er dog at den bør lagres en stund kaldt. Kan faktisk smake phyton i begynnelsen.
Gi den et par måneder, så blir den helt super.

Bra innspel, Ketil! Viktig informasjon for oss som ikkje har så stor erfaring med saison.
 
Men man må ikke ned til bunnen av skalaen på hydrometeret for å få god Saison.
I siste BYO var det en artikkel om Saison. Der var det også presentert 4 vinneroppskrifter. De varierte fra FG 1.009 til 1.004.
Den ene har jeg brygget, og jeg traff "bæng on" med FG 1.004. Står fortsatt til lagring kaldt. Den skal testes i slutten av juli
 
Thomassvendsen skrev:
Gjærer en Saisson med 566 for øyeblikket og synes denne gjæra er svært spennende. Lukta så godt av starteren at jeg nesten hadde lyst på et glass :namnam:
Har derfor lyst til å prøve den i en Wit. Noen som har erfaringer med dette?

Har ikke prøvd 566, men har prøvd WLP 565 i Wit. Ble kjempenydelig.
 
Ketil skrev:
Men man må ikke ned til bunnen av skalaen på hydrometeret for å få god Saison.
I siste BYO var det en artikkel om Saison. Der var det også presentert 4 vinneroppskrifter. De varierte fra FG 1.009 til 1.004.
Den ene har jeg brygget, og jeg traff "bæng on" med FG 1.004. Står fortsatt til lagring kaldt. Den skal testes i slutten av juli
har du disse oppskriftene tilgjengelig? Eventuelt en Saison lignende f.eks Nøgne Ø sin?
 
Thomassvendsen skrev:
Flasket og fatet denne i dag. OG var 1054 og FG 1004 :eek: Mulig hydrometeret mitt er ute på tur men jeg brukte det da jeg tappet en pale ale i går og FG var her som forventet.
Mesket lavt og brukte litt sukker men dette var da veldig lavt? Villgjær?
Det ferdige utgjærede ølet smakte veldig bra og det var ikke noe som slo meg som noen uønskede smaker på dette stadiet. Blir spennende å smake det ferdig karbonert og nedkjølt/modnet.
Noen som har tilsvarende god utgjæring med 566?

Greide selvsagt ikke å dy meg og måtte prøvesmake en flaske som ble satt kaldt for 4 timer siden. Bra karbonert, friskt og tørt med et tydelig gjærpreg som var svært behagelig. Alt i alt veldig fornøyd så langt og planlegger nå neste brygg med den nye favorittgjæra WLP566 :ilike:

For de som er interessert så var oppskriften på denne: 4kg pils, 500g Munich, 100g Crystal 120, 400g sukker og 500g rugmalt.
 
Noen som har erfaring med å lage starter på WLP566? Satte en starter på magnetrører for 24 timer siden, men virker ikke til å "skumme" så mye. Trodde dette var en stamme som var ganske "hissig", og at jeg ville se en brukbar krausen i gjærstarteren. Kan jo være den har kommet og gått i en periode jeg ikke har sittet å nistirret på den da :p
 
Jeg antar den allerede er ferdig med den mest aktive fasen. 24 timer blr være nok på rører.
 
Jeg antar den allerede er ferdig med den mest aktive fasen. 24 timer blr være nok på rører.

Ok, takk for tilbakemelding. Denne endte faktisk opp med å stå nærmere 50 timer på røreren (mot mine noralt 36 timer). Kan det ha noen negativ effekt på gjæren? Jeg dekanterer mesteparten av den oksyderte vørteren før pitching etter et par dager i kjøleskapet.
 
Har nettopp brukt 566 på en belgisk sterk. Kjørte på 18 grader, men den stoppa på 1020. Øka sakte tempen og den starta på vel 22 grader. Gjæra ut til FG 1008. Smakte på den på 1020, smakte veldig fruktig. Smakte igjen på 1008 og den smakte "sprit" og ingen frukt, den var da beregna til 9,3%. Flaska endel, fata endel, og satte brett på et kar. Det som var flaska og fata smakte fantastisk etter ca 1mnd. Totalt 90 liter. Ser frem til å smake den igjen når den har fått mer tid på seg.

Litt samme erfaring med starter. Skumma lite, men jobba godt. Brukte slurry av den på en hvete IPA sist helg, ser frem til den. Var i alle fall godt igang etter 8-10 timer
 
Har brukt 566 på en saison, som ble kjempegod, og på en 8% hvit IPA. Den siste er god, men har en viss alkoholvarme - som vel betyr fusel. Vil det bedre seg med lagring, tro?
 
Tilbake
Topp