Jeg holder på å brygge en skikkelig eksperimentell imperial stout der jeg gjør siste del av gjæringen med WLP715 Champagne Yeast. Jeg har brukt masse honning, kandissukker, bjørkesevje (pasteurisert) og solbær, i tillegg til lakrisrot, sikorirot, røsslyng, eikechips, og burot i stedet for humle. Det høres sikkert veldig sært ut, men så langt virker det som om jeg har truffet ganske bra, så ølet ser faktisk ut til å bli riktig godt! (Jeg kan legge ut oppskrift hvis noen er interessert...) Planen er at det skal bli et "dessertøl" på rundt 15%!
Jeg har latt ølet gjære ved ca. 20 grader de siste to ukene, og nå ser det ut til at gjæringen er mer eller mindre over. Når jeg målte SG for et par dager siden, var den på 1.006.
Det jeg lurer på er: Bør jeg la gjæren gjære HELT ut, til FG 1.000? Er det vanlig å gjøre det med WLP715 Champagne Yeast?
Jeg surret litt med meskingen av ølet (mislykket dekoksjon i brew-in-bag), så det er godt mulig at ølet inneholder LITT sukker som ikke er fermenterbart... Jeg har veldig lite lyst til å ende opp med flaskebomber!
Jeg har latt ølet gjære ved ca. 20 grader de siste to ukene, og nå ser det ut til at gjæringen er mer eller mindre over. Når jeg målte SG for et par dager siden, var den på 1.006.
Det jeg lurer på er: Bør jeg la gjæren gjære HELT ut, til FG 1.000? Er det vanlig å gjøre det med WLP715 Champagne Yeast?
Jeg surret litt med meskingen av ølet (mislykket dekoksjon i brew-in-bag), så det er godt mulig at ølet inneholder LITT sukker som ikke er fermenterbart... Jeg har veldig lite lyst til å ende opp med flaskebomber!