Wlp820 treg?

Har satt en Oktoberfest på wlp820 i 12 grader i kjelleren, den har nå stått i to uker, og har gjæret fra 1044 til 1030, det er vel uvanlig tregt? Jeg mesket denne på 66/67 i en time etter hukommelsen, husker ikke eksakt hvor stor gjærstarteren var, men den var iallfall på 3L :) aldri brukt 820 før, er den virkelig så treg, eller har jeg gjort noe? Jeg har w34/70 som jeg kan tilsette for å prøve å få den til å gjære ferdig hvis det kan være et alternativ. Har gjæret flere lagerøl før men ingen har vært i nærheten av så trege som denne. Oppskriften er som følger:
pils 3kg
vienna 1,7kg
münchen light 1kg
biscuit 0,45kg
carapils 0,3kg
hvete 0,2kg
carared 0,2kg
 
Har holdt meg unna denne wlp 820 er kjent for å være svært treig, at den krever mye O2 samt at den kan gi mye svovel. Men sluttresultatet skal være ok. Hvis det fremdeles er aktivitet ville jeg tatt det med ro og kanskje vurdert å øke temperaturen litt når OG er rundt 1025. Godt tips-prøv heller wlp833 neste gang på mørke lagerøl.

mvh
Bårdd
 
Drar opp igjen denne tråden da dette ølet nærmer seg ferdiggjæret, bør et slikt lager-øl overføres på sekundærbeholder og stå veldig kjølig før det has over på flaske, eller holder det å over på flaske og så kommer lager-prosessen senere? Har hørt/sett folk som har lagerøl på sekundær i veldig kald temp, helt ned i 2*C, bør jeg foreta meg noe sånt? det skal drikkes i oktober, så jeg har god tid til å gjøre de riktige tingene :) på forhånd, takk for svar!
 
Tilbake
Topp