wlp830 og palemalt


Nei, det begrepet brukes som en fellesbetegnelse på pils, helles, dortmunder etc.: Pale lager - Wikipedia "The main ingredients are water, Pilsner malt and noble hops, though some brewers use adjuncts such as rice or corn to lighten the body of the beer."

Jeg skal ikke gjøre en wikipediaartikkel til absolutt autoritet, selvfølgelig - men dette er sånn jeg sjøl ville oppfattet "pale lager", også.

En litt snevrere måte å bruke begrepet på: http://allaboutbeer.com/beer_style/pale-lager/ Dette er vel det Norbrygg kaller "internasjonal lager"?

Alt øl skal ikke på død og liv dyttes inn i en "stil", men det er greit å se hvordan det vi brygger ligger i forhold til slike etablerte kategorier.
 
Tilbake til oppskrift, jeg brygga nettop en Columbus, Amarillo, Saaz IPA som jeg har brygga et par ganger
med kun Pale malt og US-05, ikke for å sammenligne us-05 og wlp830
men jeg tror det kunne vært en god idé

Jeg har kanskje mer sympati for humlevalget ditt - men ellers var det jo samme ide. (Great minds osv. ;).)
 
India Pale Lager, Nøgne Ø var vel først ute med det for en god del år siden
 
Sist redigert:
Jeg tror ikke det er risset i sten

Nei, det har du jo rett i:). Nå lærte jeg akkurat noe nytt.

Men logisk er det ikke. Pale lager betyr jo ellers noe med pilsnermalt i, men her er det åpenbart IPA'en som er utgangspunktet, og så har man bare (for å si det litt for enkelt) bytta ut gjæren og prosessen. Jeg har trodd at utgangspunktet var en pils som amerikanerne, drevet av et uimotståelig instinkt, så seg tvunget til å stappe amerikanske humler i, men altså ei så.

Artig. Da får vi IPL'er her, selvfølgelig. Sorry:oops:!
 
lager Lager med pale malt og maris otter, kjøper alltid hele sekker med malt. så da blir det reste pils med reste malt og humle.
reste pilsene og reste ipaene blir alltid gode de.
 
Tilbake til oppskrift, jeg brygga nettop en Columbus, Amarillo, Saaz IPA som jeg har brygga et par ganger
med kun Pale malt og US-05, ikke for å sammenligne us-05 og wlp830
men jeg tror det kunne vært en god idé
Kan fort bli noe sånt ja. Slurryen er hentet fra tysk pils, så det må nesten bli noe annet enn ren pils. Kanskje litt utforsking med nz-humler
 
Tilbake
Topp