Wyeast 3056 Bavarian Wheat Blend

Noen som har erfaringer med Wyeast 3056? Jeg brygget en hefeweizen i helga og brukte denne gjæra. Hadde egentlig tenkt å bruke 3068, men vinogbar var tom da jeg kjøpte.

Etter litt lesing rundt omkring har jeg fått inntrykk av at 3056 lager en relativt "ren" øl. Jeg ønsker ikke en tam og anonym hveteøl, men en del klassisk banan- og nelliksmak. Hvilken temperatur bør jeg i så fall legge meg på?

Jeg skulle holde temperaturen i underkanten av hva Wyeast anbefaler. (ingen erfaring selv med 3056..)

YEAST STRAIN: 3056  |  Bavarian Wheat Blend™
Back to Yeast Strain List

Blend of top-fermenting ale and wheat strains producing mildly estery and phenolic wheat beers.

Origin:
Flocculation: Medium
Attenuation: 73-77%
Temperature Range: 64-74F, 18-23C
Alcohol Tolerance: 10% ABV

Styles:
  Dunkelweizen
  Weizen/Weissbier
  Weizenbock

Ja det er det jeg har gjort nå. Jeg satte maks temp. (målt på gjæringsspannet) til å være 22,5 C (om jeg husker riktig). Den startet på ca. 17,5 C, og nå er den oppe i ca. 21 C, og jeg håper den kommer seg over 22 C etterhvert :)

Det jeg egentlig lurte på var vel om jeg kan få noe særlig "klassisk hveteølsmak" ved å gjære forholdsvis varmt. Men man vil selvsagt ikke ende opp med et øl som har gjæret for varmt eller! Temperaturene som Wyeast oppgir er gode å bruke som veiledning, men jeg har inntrykk av at de av og til er litt konservative.

I praktverket "Brewing Classic styles" hevdar Jamil Z. at nøkkelen til ein god hefeweizen overraskande nok er ein ganske låg gjæringstemp. Han anbefaler 17 grader.

Hm, sier du det ja. Jeg vet at lav temperatur iallefall gjelder 3068, som vil produsere rikelig med smak av banan og nellik selv ved lave temperaturer, og for mye ved høye temperaturer.

Nå ble jeg igrunn litt usikker på om jeg skal legge meg på en litt lavere temperatur, eller om jeg skal la den stige til rundt 22,5  :jaha:

Slo opp i "Brewing Classic Styles" nå og ser at det snakk om WLP300/ Wyeast 3068. Tror 3056 er en litt mildere gjær som er mindre følsom på temperaturen og mer moderat på esterproduksjon. Derfor kjører jeg planlagt løp, så får vi ser hvor det ender  :)

Da har jeg smakt noen liter av ølet, og jeg må si det er meeeget godt  ;D Med en styrke på ca. 5,8 % og en svært rund og god smak er det en litt skummel øl  :bank2:

Det ble en relativt mild (men ikke kjedelig) Hefeweizen. Smakte den ved siden av Weihenstephaner Hefeweizen, og den er absolutt ikke noe å skjemmes av. Den største forskjellen er at Weihenstephaner har en god del mer banan-og nellik preg.

Når har jeg kjøpt inn Wyeast 3068, og planen er å lage en øl med den samme oppskriften for å kjenne forskjellen på gjærtypene.

Benyttet en svært enkel men god oppskrift.

64 % hvetemalt
36 % pilsner

Mesking i 90 min. på 67  °C

Hallertauer Hersbrucker 3 % - 45 min - 8,6 IBU
Hallertauer Hersbrucker 3 % - 15 min - 1,5 IBU

OG 1052
FG 1009 - 1010

Gjæring startet på ca. 18 °C, høyeste temperatur under stormgjæring var ca. 22,5 °C. Lot tempen synke til ca. 18 °C etter stormgjæring. Gjæret i to uker før fating og priming.

Naturlig karbonert på fat.

Vil du ha mere estere kand du om du har anledning ta et meskesteg på 44 grader i ca20 min. det fremhever nelliksmaken.

Brede skrev:
Vil du ha mere estere kand du om du har anledning ta et meskesteg på 44 grader i ca20 min. det fremhever nelliksmaken.
Event. bruke annen gjær ;)

Vi gjorde forresten begge deler i dag da vi brygget en hefeweizen med Wyeast 3068. Vi benyttet følgende meskeskjema:

Innmesk 35  °C
45 °C - 10 min
50 °C - 10 min
67  °C - 40 min
73  °C - 15 min
78  °C - 10 min

Speidelen var forresten ikke noe særlig glad i 59 % hvetemalt  :noway:

Tilbake
Topp