Wyeast 3711 French Saison

Underpitchet nevnte gjær ca 65% av antall celler påkrevd i saisonvørter på 1065.  Startet på 23'C og økte til 27'C over 24 timer og opp til 29/30 etter ytterligere 12 timer og holdt det der - nede på 1006 etter fem dager.  Smaker sinnsykt godt og fruktig.  Gleder meg til denne er ferdig på flaske!

Den som intet våger intet vinner!
 
Tappet en Saison jeg brygget med denne gjæren i kveld. Jeg startet lavere enn deg.
Gikk fra 19-21, og fra 21 -23 grader i løpet av 12 dager. Luktet aldeles nydelig, og det smakte veldig lovende. Og 1.058, FG 1.004.
 
Imponerende FG på begge, ikke noe poeng å tilsette ekstra gjær mot slutten skjønner jeg.

Er på planstadiet med min Saison, men etter at jeg kjøpte et rør med WLP 566 Saison II igår bør jeg vel ikke vente for lenge. Lurer på om den gjærer like godt ut?
 
Er ikke poenget med Saison at det skal være et lyst, lettdrukket, alkoholsvakt øl?? (eller er det jeg som har misforstått?)  ::)
 
P-I Knutsen skrev:
Imponerende FG på begge, ikke noe poeng å tilsette ekstra gjær mot slutten skjønner jeg.

Er på planstadiet med min Saison, men etter at jeg kjøpte et rør med WLP 566 Saison II igår bør jeg vel ikke vente for lenge. Lurer på om den gjærer like godt ut?

En god saison skal være tørr, og for å få lav nok FG er det vanlig å tilsette en god dose vanlig sukker.
Jeg har brygget to batcher saison med WLP566 denne uka og brukte ca. 7% sukker (vekt) av total mengde malt.

Jeg bruker helst WLP 566 for den gjærer ofte bedre enn 565 som enkelte ganger kan være litt lunefull og stoppe opp i perioder.
 
Amarillo skrev:
En god saison skal være tørr, og for å få lav nok FG er det vanlig å tilsette en god dose vanlig sukker.
Jeg har brygget to batcher saison med WLP566 denne uka og brukte ca. 7% sukker (vekt) av total mengde malt.

Jeg bruker helst WLP 566 for den gjærer ofte bedre enn 565 som enkelte ganger kan være litt lunefull og stoppe opp i perioder.

Kjenner til sukkerbruk for å dra ned OG ja, regner med Dennis og HåvardMcTwist også kjørte inn en del sukker - eller?

Vurderte også litt aciduated malt evt. melkesyre, får se hvor langt jeg går :)
 
I følge planen min så skulle det i 150 g sukker, hvis jeg ikke husker feil. Dette glemte jeg å tilsette. Da hadde vel FG nærmet seg 1.001. :p
 
Jeg må spørre et teit spørsmål.

Hvorfor tilsetter man men sukker for at den skal gjære lengre ned? Hvis gjæren ikke skulle spise opp alt sukkeret som man omdanner i meskingen så blir den jo like u-tørr. Holder det ikke å meske lavt og lenge?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
HåvardMcTwist skrev:
I følge planen min så skulle det i 150 g sukker, hvis jeg ikke husker feil. Dette glemte jeg å tilsette. Da hadde vel FG nærmet seg 1.001. :p

Du får ikke lavere FG av å tilsette sukker, bare høyere OG. Sukker er 100 % gjærbart, men gjør ikke gjæra i stand til å gjære andre sukkerarter.

Miguel skrev:
Hvorfor tilsetter man men sukker for at den skal gjære lengre ned? Hvis gjæren ikke skulle spise opp alt sukkeret som man omdanner i meskingen så blir den jo like u-tørr. Holder det ikke å meske lavt og lenge?

Man tilsetter ikke sukker for at den skal gjære lenger ned, man tilsetter sukker for å kunne bruke mindre malt. Ved å "erstatte" noe av maltet med sukker vil man oppnå samme (ønsket) OG og likevel få lav FG. Ja, du kan nok oppnå noe av dette med mesking på lavere temperatur, men det er vel en begrensning på hvor lav FG kan bli. Ved å bruke mindre malt vil man nok uansett få et mer lettdrikkelig øl.
 
Sukker blir til alkohol, alkohol er lettere enn vann. Dermed får man lavere FG.
I tillegg blir kroppen tynnere/lettere, mer lettdrikkelig. Typisk på en god del Belgiske øltyper.
 
Flasket idag.  FG endte på 1.004, ganske fornøyd med det!

Jeg tilsatte 500g brunt kandisukker til en batch på 28 liter.
 
Flasket mine to batcher i går. FG på 1004 og 1005, fra OG 1060 og 1061.
Brukte 450g sukker på 25 liter, så da brukte vi omtrent like mye sukker.
 
Brygget en Saison med denne gjæren, gikk fra 1059 til 1000 på 14 dager. Ble et ferdig produkt på 8.1% etter karboneringssukker. Utrolig lettdrikkelig og ett helt sinnsykt godt gjærpreg. Anbefales!
 
Enig i det. Neste uke skal jeg brygge en mørk farmhouse ale på slurry, mesker da høyt og satser på at den ikke gjærer helt ut.
 
Tilbake
Topp