MonkeyBizness
Dommer
Wyeast oppgir 18-25 COberstbräu skrev:Tåler den høye temperaturer som enkelte andre typer saisongjær? Ref saisonartikkelen på medlemssidene.
Wyeast oppgir 18-25 COberstbräu skrev:Tåler den høye temperaturer som enkelte andre typer saisongjær? Ref saisonartikkelen på medlemssidene.
OG: 1050-1070
FG: 1004-1015
vol%: 5,0-7,0
P-I Knutsen skrev:Imponerende FG på begge, ikke noe poeng å tilsette ekstra gjær mot slutten skjønner jeg.
Er på planstadiet med min Saison, men etter at jeg kjøpte et rør med WLP 566 Saison II igår bør jeg vel ikke vente for lenge. Lurer på om den gjærer like godt ut?
Amarillo skrev:En god saison skal være tørr, og for å få lav nok FG er det vanlig å tilsette en god dose vanlig sukker.
Jeg har brygget to batcher saison med WLP566 denne uka og brukte ca. 7% sukker (vekt) av total mengde malt.
Jeg bruker helst WLP 566 for den gjærer ofte bedre enn 565 som enkelte ganger kan være litt lunefull og stoppe opp i perioder.
HåvardMcTwist skrev:I følge planen min så skulle det i 150 g sukker, hvis jeg ikke husker feil. Dette glemte jeg å tilsette. Da hadde vel FG nærmet seg 1.001.
Miguel skrev:Hvorfor tilsetter man men sukker for at den skal gjære lengre ned? Hvis gjæren ikke skulle spise opp alt sukkeret som man omdanner i meskingen så blir den jo like u-tørr. Holder det ikke å meske lavt og lenge?