WYeast 3787 erstatning?

Har prøvd både 530 og B48.
Gode begge 2, men ingen av de lukter så godt som 3787 under gjæring. B48 skuffet meg litt sist jeg brukte den. Den manglet litt av både lukt og smak som jeg er vant til fra wyeast sin.
Kan selvfølgelig ha noe med oppskriften å gjøre.
Så på Petit sin side at den ikke var på lager. Det bekymrer meg litt at det ikke står bestillingsvare på den.
 
Hvordan er det å bestille varer fra Sverige nå?
Vurderer å kjøpe en pakke med 3787 derfra.
Ser de trekker fra moms på utsjekk.
Det betyr vel at tollen slår kloa i pakken og legger på 299 kr.
Sendt melding til petit?

Disse er vel alle en variant av Westmalle gjæren og skal være tilgjengelig i Norge.
Wyeast 3787 (Trappist High Gravity)
White Labs WLP530 (Abbey Ale)
Imperial B48 (Triple Double)
Omega OYL-028 (Belgian Ale W)
Fermentum FM27 (Trappist Artefacts)
 
Petit har 3787 inne nå.
Best å bestille før den går ut.
Har forøvrig en splitbatch med MJ M31 og Cross my loof Monk stående med oppskrift jeg har brukt tidligere med 3787 for å sammenligne.
Kjenner på lukta fra gjæringen at det ikke er helt det samme. Mere skarp/stikkende lukt fra de 2.
IMG20221207183456-picsay.jpg
 
Jeg har prøvd 3787 og 530, samt noen MJ typer. Dette er noen år siden dog, men på den tiden så var MJ bare å kaste i søpla, forsøk på fenoler uten dybde i det hele tatt. Hvis 3787 er referansen, så vil jeg si at da jeg testet det så var det ingenting som lignet. Et beist som ga dybde. 530 var "ok" men litt mer 2-dimensjonal hvis 3787 er referansen.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg har prøvd 3787 og 530, samt noen MJ typer. Dette er noen år siden dog, men på den tiden så var MJ bare å kaste i søpla, forsøk på fenoler uten dybde i det hele tatt. Hvis 3787 er referansen, så vil jeg si at da jeg testet det så var det ingenting som lignet. Et beist som ga dybde. 530 var "ok" men litt mer 2-dimensjonal hvis 3787 er referansen.
3787 er nok min favoritt.
CML Monk og M31 står og gjærer nå med en velprøvd malt og humle base.
Skal brygge med 3787 etter nyttår.
Blir interessant å sammenligne de 3.
Fra 1:05
 
Sist redigert:
Jeg har brukt Imperial B48 en god del nå, og er ikke i stand til å se noe galt med den. Hvilket så klart ikke beviser noe som helst; jeg sier bare at den lager øl jeg er godt fornøyd med. Og jeg har ikke brukt noen annen versjon av Westmallegjæren, så vidt jeg kan huske, så jeg kan ikke si noe om forskjeller.

Imperial er en "avlegger" av Wyeast. De som starta den i 2014, kom fra Wyeast. Og det er vel ikke helt urimelig at tru at de brukte den gjærstammen de kjente - og at de er godt i stand til å dyrke den videre på best mulig måte. Men dette er så klart rein spekulasjon.

At gjær fra ulike produsenter tilbake i tid kommer fra samme bryggeri, betyr jo ikke at de er helt like. Gjæren kan forandre seg over tid i bryggeriet, så tidspunktet den kom derfra, kan bety mye. Ofte er det en god del uklarhet rundt dette. Og så kan den forandre seg over tid hos gjærprodusenten. Men akkurat når det gjelder Wyeasts og Imperials versjoner av Westmallegjæren er det kanskje ikke så urimelig å anta at de kan være temmelig like?
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Ikke samme gjærstamme men en kan jo absolutt vurdere WLP550:

Morsom lesing. Synd at 3787 ikke var med.
I følge det som står der kan 550 være verd å prøve ut.
Jeg tror det er bananlukten jeg savner under gjæringen.
De 2 jeg har stående nå lukter det bare svakt av banan og med lukt fra Co2 antagelig som trenger igjennom.
Men nå er jo 3787 på vei til Hitra så da blir det vel ordning igjenn.
Bestilte fra Petit. Svindyr frakt. 203 kroner. Kommer vel en person springende med pakken i handa.
 
Tilbake
Topp