WYeast 3787 erstatning?

Har prøvd både 530 og B48.
Gode begge 2, men ingen av de lukter så godt som 3787 under gjæring. B48 skuffet meg litt sist jeg brukte den. Den manglet litt av både lukt og smak som jeg er vant til fra wyeast sin.
Kan selvfølgelig ha noe med oppskriften å gjøre.
Så på Petit sin side at den ikke var på lager. Det bekymrer meg litt at det ikke står bestillingsvare på den.

Hvordan er det å bestille varer fra Sverige nå?
Vurderer å kjøpe en pakke med 3787 derfra.
Ser de trekker fra moms på utsjekk.
Det betyr vel at tollen slår kloa i pakken og legger på 299 kr.
Sendt melding til petit?

Disse er vel alle en variant av Westmalle gjæren og skal være tilgjengelig i Norge.
Wyeast 3787 (Trappist High Gravity)
White Labs WLP530 (Abbey Ale)
Imperial B48 (Triple Double)
Omega OYL-028 (Belgian Ale W)
Fermentum FM27 (Trappist Artefacts)

Petit har 3787 inne nå.
Best å bestille før den går ut.
Har forøvrig en splitbatch med MJ M31 og Cross my loof Monk stående med oppskrift jeg har brukt tidligere med 3787 for å sammenligne.
Kjenner på lukta fra gjæringen at det ikke er helt det samme. Mere skarp/stikkende lukt fra de 2.
IMG20221207183456-picsay.jpg

Jeg har prøvd 3787 og 530, samt noen MJ typer. Dette er noen år siden dog, men på den tiden så var MJ bare å kaste i søpla, forsøk på fenoler uten dybde i det hele tatt. Hvis 3787 er referansen, så vil jeg si at da jeg testet det så var det ingenting som lignet. Et beist som ga dybde. 530 var "ok" men litt mer 2-dimensjonal hvis 3787 er referansen.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg har prøvd 3787 og 530, samt noen MJ typer. Dette er noen år siden dog, men på den tiden så var MJ bare å kaste i søpla, forsøk på fenoler uten dybde i det hele tatt. Hvis 3787 er referansen, så vil jeg si at da jeg testet det så var det ingenting som lignet. Et beist som ga dybde. 530 var "ok" men litt mer 2-dimensjonal hvis 3787 er referansen.
3787 er nok min favoritt.
CML Monk og M31 står og gjærer nå med en velprøvd malt og humle base.
Skal brygge med 3787 etter nyttår.
Blir interessant å sammenligne de 3.
Fra 1:05

Sist redigert:
Jeg har brukt Imperial B48 en god del nå, og er ikke i stand til å se noe galt med den. Hvilket så klart ikke beviser noe som helst; jeg sier bare at den lager øl jeg er godt fornøyd med. Og jeg har ikke brukt noen annen versjon av Westmallegjæren, så vidt jeg kan huske, så jeg kan ikke si noe om forskjeller.

Imperial er en "avlegger" av Wyeast. De som starta den i 2014, kom fra Wyeast. Og det er vel ikke helt urimelig at tru at de brukte den gjærstammen de kjente - og at de er godt i stand til å dyrke den videre på best mulig måte. Men dette er så klart rein spekulasjon.

At gjær fra ulike produsenter tilbake i tid kommer fra samme bryggeri, betyr jo ikke at de er helt like. Gjæren kan forandre seg over tid i bryggeriet, så tidspunktet den kom derfra, kan bety mye. Ofte er det en god del uklarhet rundt dette. Og så kan den forandre seg over tid hos gjærprodusenten. Men akkurat når det gjelder Wyeasts og Imperials versjoner av Westmallegjæren er det kanskje ikke så urimelig å anta at de kan være temmelig like?

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Ikke samme gjærstamme men en kan jo absolutt vurdere WLP550:

Morsom lesing. Synd at 3787 ikke var med.
I følge det som står der kan 550 være verd å prøve ut.
Jeg tror det er bananlukten jeg savner under gjæringen.
De 2 jeg har stående nå lukter det bare svakt av banan og med lukt fra Co2 antagelig som trenger igjennom.
Men nå er jo 3787 på vei til Hitra så da blir det vel ordning igjenn.
Bestilte fra Petit. Svindyr frakt. 203 kroner. Kommer vel en person springende med pakken i handa.

Er denne på vei ut av sortimanget ?
Bortsett fra Litebrygg som har den på siden sin som utsolgt er det ingen norske bryggeforretninger som har den inne.
Humlegården har den inne, men frakt på 3-400 gjør det uaktuelt å handle der.
Håper jeg tar feil. Dette er favorittgjæren min. Bruker Abbaye som erstatter, men holder en knapp på at 3787 lager et bedre øl.

Er denne på vei ut av sortimanget ?
Bortsett fra Litebrygg som har den på siden sin som utsolgt er det ingen norske bryggeforretninger som har den inne.
Humlegården har den inne, men frakt på 3-400 gjør det uaktuelt å handle der.
Håper jeg tar feil. Dette er favorittgjæren min. Bruker Abbaye som erstatter, men holder en knapp på at 3787 lager et bedre øl.
Imperial B48 er fra samme bryggeri (Westmalle) - og er minst like god. WLP 530 er også Westmalle.

Abbaye er fra Chimay, og er mer fenolsk - men også en utmerket gjær.

Spørs om jeg må bytte til WLP eller Imperial.
Wyeast er kanskje på vei ut av markedet i Norge.

Spørs om jeg må bytte til WLP eller Imperial.
Wyeast er kanskje på vei ut av markedet i Norge.
Sjøl om gjær fra ulike produsenter kommer fra samme bryggeri opprinnelig, varierer det mye hvor like de er. Jeg skal ikke påstå noe om hvordan det er når vi snakker om Westmallegjæren. Men det jeg kan si, er at B48 er en fabelaktig gjær.

Jeg har en lei følelse av at utvalget av ferskgjær på sikt kan bli ganske dårlig.
LiteBrygg har avtale med Humlegården. Tar du kontakt regner jeg med det lar seg ordner.
Det var en veldig interessant bit informasjon:)!

LiteBrygg har avtale med Humlegården. Tar du kontakt regner jeg med det lar seg ordner.
Jeg har meldt interesse så jeg får nok varsel om det kommer inn.
Ble så jeg bestilte WLP 530 fra Brewshop.
Abbaye har stått på snurring siden i går kveld.
Det er litt stikkende lukt fra den som jeg ikke liker. Fenolsk ?
Får vente på at 530 ankommer før jeg fyrer opp kjelen igjenn.

Usikker på om det er nok, jeg hadde sendt e-post.

Jeg har brukt Abbaye en del, og har ikke noe vondt å si om den. At den er mer fenolsk enn Westmalle-gjæren, betyr ikke at den nødvendigvis produserer usmaker, bare at den gir mer kryddertoner. Den er tydeligere "belgisk", for å si det sånn. Med Westmalle-gjæren risikerer du faktisk at dommere vil klage over at ølet mangler det belgiske preget - sjøl om jeg mener at det er absurd.

For disse gjærtypene gjelder det at temperaturen er spesielt viktig. Høyere temperatur under stormgjæringa gir mer estere og fenoler - men også høyere risiko for fusel og medisinsk smak. Går du for lavt, kan ølet på den annen side bli litt pregløst/litt for "reint".

Trur ikke den stikkende lukta har noe med gjærtypen å gjøre. En starter lukter ikke nødvendigvis godt; du gjør jo alt galt i forhold til reglene for gjæring av øl:). Men gjæren har et party:p .

Jeg hadde gitt Abbaye en sjanse. Hva med en split batch?

Sist redigert:
Jeg hadde gitt Abbaye en sjanse. Hva med en split batch?
Jeg laget et øl med Abbaye for et par år siden som ble bra . Samtidig laget jeg 3 andre øl . Et med 3787 og 2 øl med annen tørrgjær.
3787 synes jeg ble best med Abbaye på andre plass.

Prøvde et glass øl gjæret på Abbaye i går kveld . Brygget for et par-tre mndr. siden.
Det minner mer om en Saison enn belgisk.
Mulig jeg har køddet det til på noe vis, men tar ikke sjansen på å igjenn sitte med et øl jeg ikke liker.

Jeg laget et øl med Abbaye for et par år siden som ble bra . Samtidig laget jeg 3 andre øl . Et med 3787 og 2 øl med annen tørrgjær.
3787 synes jeg ble best med Abbaye på andre plass.

Prøvde et glass øl gjæret på Abbaye i går kveld . Brygget for et par-tre mndr. siden.
Det minner mer om en Saison enn belgisk.
Mulig jeg har køddet det til på noe vis, men tar ikke sjansen på å igjenn sitte med et øl jeg ikke liker.
Kanskje litt høy gjæringstemperatur? Kinn kaller det saison når de gjærer 3787 høyt:).

Jeg oppfatter vel saison som "ultra-belgisk" - og da synes jeg det blir for mye. Jeg liker rett og slett ikke saison.

Jeg er i og for seg enig med deg; jeg foretrekker B48 framfor Abbaye, men har ingen problemer med å bruke Abbaye, også. Og favoritten min blant belgiske øl er hvit Chimay, en tripel på 8%. Så om jeg trudde jeg kunne få til noe lignende med Abbaye -som er fra Chimay - ville jeg ikke nøle:). Men det trur jeg ikke:(.

Har en tripel på 9,4% med B48 som jeg er ganske fornøyd med - og som gjorde stor lykke blant Lyset i Mitt Livs ølglade nevøer forleden. Så nå skal jeg se om jeg kan få liv i en overårig pose B48, og brygge julegaveøl til dem. Og til meg sjøl:).

Kanskje jeg skulle prøve en liten batch quadrupel, også. Jeg har ikke helt den vanlige motviljen min mot sterke øl når det gjelder belgisk klosterøl:).

Tilbake
Topp