Wyeast bavarian wheat-gjær til belgisk wit?

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Tenker å brygge meg en wit til påske. Dessverre var nettbutikken jeg bestilte råvarene fra tom for wit-gjær. Valgte da å bestille en bavarian wheat i stedet. Har noen erfaring med denne gjæra i en wit? Vil denne gi et mye annerledes preg på ølet enn en wit (bruker witoppskrift) eller kan dette gå? Eventuelt, hvilken annen gjær kan anbefales?

Jeg anbefaler Wyeast 3463 Forbidden Fruit wheat. Også 3738 High Gravity er en Belgisk hvetejær og 1214 kan du bruke.

Bryggselv.no har wlp-400 wit ale gjær (white labs). Websiden sier han har fortsatt 5 på lager, med god dato også, vel å merke!

FrodeSy skrev:
Vil denne gi et mye annerledes preg på ølet enn en wit (bruker witoppskrift) eller kan dette gå? Eventuelt, hvilken annen gjær kan anbefales?

Ja, det vil bli stor forskjell. Eneste fellesnevneren for Weissen og Witbier er at de bruker relativt mye hvete i mesken. Gjærkarakteren er veldig forskjellig. I witbier brukes ofte appelsinskall og coriander de siste 5 min av koketiden. I Weissen er det dessuten vanligst å bruke maltet hvete og i witbier brukes tradisjonelt flaket hvete. Det er to veldig forskjellige øl, smaksmessig.

Jeg tror mye forskjellig belgisk gjær kan brukes i en witbier. Har selv prøvd Whitelabs' "abbey ale", og det ble brukbart. Likevel holder jeg en finger på WLP400. Den er knallgod. 

Petit har inne Wyeast 3944 (som tilsvarer White Labs WLP400) og Wyeast 3942. Holder en knapp på førstnevnte, men begge er gode utgaver av Witbier-gjær. Vin & Bar har også disse inne.

Maltbua har inne White Labs WLP400 (jeg sverger til denne), WLP530 og WLP550, som alle gir god wit.

Mange takk for innspill, karer  :)

I og med at jeg har bestilt Bavarian Wheat-gjæra så må jeg nok til påske tenke en hveteøl - så får det bli wit til sommeren.

Har forresten litt Hallertau perle-humle i fryseren med best før april 2011, så det kan passe fint. Humla har vært fryst siden tidlig i fjor høst, så den vil nok holde seg nok litt lenger enn til april. Har noen erfaring med å bruke Hallertau perle også i wit? Har elles både Challenger, East Kent Goldings og Fuggles tilgjengelig av andre europeisk humler.

Tilbake
Topp