1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

wyeast3787

En tråd i 'Råvarer' startet av Mc., 13 Sep 2019 kl 09:02.

1. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Åpnet en belgisk ale i går som var flasket 16/01. Der var det trykk !
    FG var på 1010 ved flasking og nå var det 1000.
    Når jeg ser i notatene mine så har dette skjedd før med øl som er gjæret med 3787.
    Noen som har erfaringer med at denne gjæren tygger i seg siste rest av sukker når den er sulten nok ?
    Brygget et øl med 3711 i samme gjæringskar 7 mnd tidligere. Kan det være rester av denne rakkeren som har overlevd i karet ? Har brygget flere øl med 3787 i mellom. Noen ble fatet.De er det vanskelig å si om de ble overkarbonert. Men de ca. 2 som ble flasket hadde ettergjæret på flaske.
    Så da lurer jeg på om hvem er det som er synderen ? 3787 eller 3711 ?

Bjørn T. Larsen liker dette.
  2. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Temmelig sikker på at det er 3711 som har overvintret. WY3787 er Westmalle (tilsvarer WLP530) – og det er en av de mest pålitelige som finnes. Har brukt WL-versjonen et utall ganger uten problemer. WY3711 er diastaticus – og et monster mht. utgjæring.

Pål Heide Kielland liker dette.
  3. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Regner med at det er tilfelle selv. Ingen katastrofe egentlig. Da får jeg bruke det gjæringskaret kunn til Saison. Hedigvis har jeg brukt samme karet på alle belgiske øl. Hadde nok 3711 i bakhodet da jeg tok det valget.
    Har akkurat flasket en belgisk ale med 3787. Da vet jeg at det ølet må få førsteprioritet :D.

Del denne siden