wyeast3787

Mc.

Norbrygg-medlem
Åpnet en belgisk ale i går som var flasket 16/01. Der var det trykk !
FG var på 1010 ved flasking og nå var det 1000.
Når jeg ser i notatene mine så har dette skjedd før med øl som er gjæret med 3787.
Noen som har erfaringer med at denne gjæren tygger i seg siste rest av sukker når den er sulten nok ?
Brygget et øl med 3711 i samme gjæringskar 7 mnd tidligere. Kan det være rester av denne rakkeren som har overlevd i karet ? Har brygget flere øl med 3787 i mellom. Noen ble fatet.De er det vanskelig å si om de ble overkarbonert. Men de ca. 2 som ble flasket hadde ettergjæret på flaske.
Så da lurer jeg på om hvem er det som er synderen ? 3787 eller 3711 ?
 
Åpnet en belgisk ale i går som var flasket 16/01. Der var det trykk !
FG var på 1010 ved flasking og nå var det 1000.
Når jeg ser i notatene mine så har dette skjedd før med øl som er gjæret med 3787.
Noen som har erfaringer med at denne gjæren tygger i seg siste rest av sukker når den er sulten nok ?
Brygget et øl med 3711 i samme gjæringskar 7 mnd tidligere. Kan det være rester av denne rakkeren som har overlevd i karet ? Har brygget flere øl med 3787 i mellom. Noen ble fatet.De er det vanskelig å si om de ble overkarbonert. Men de ca. 2 som ble flasket hadde ettergjæret på flaske.
Så da lurer jeg på om hvem er det som er synderen ? 3787 eller 3711 ?
Temmelig sikker på at det er 3711 som har overvintret. WY3787 er Westmalle (tilsvarer WLP530) – og det er en av de mest pålitelige som finnes. Har brukt WL-versjonen et utall ganger uten problemer. WY3711 er diastaticus – og et monster mht. utgjæring.
 
Temmelig sikker på at det er 3711 som har overvintret. WY3787 er Westmalle (tilsvarer WLP530) – og det er en av de mest pålitelige som finnes. Har brukt WL-versjonen et utall ganger uten problemer. WY3711 er diastaticus – og et monster mht. utgjæring.
Regner med at det er tilfelle selv. Ingen katastrofe egentlig. Da får jeg bruke det gjæringskaret kunn til Saison. Hedigvis har jeg brukt samme karet på alle belgiske øl. Hadde nok 3711 i bakhodet da jeg tok det valget.
Har akkurat flasket en belgisk ale med 3787. Da vet jeg at det ølet må få førsteprioritet :D.
 
Skal til å topphøste fra en Bøvelen klone.
Hvor mange gjærceller kan en regne med pr. ml.?
Og kan jeg bruke den gjæren som er høstet med en gang? Den skal ikke ligge i ro noen dager? Sikkert et dumt spørsmål, men spør for en venn....
 
Skal til å topphøste fra en Bøvelen klone.
Hvor mange gjærceller kan en regne med pr. ml.?
Og kan jeg bruke den gjæren som er høstet med en gang? Den skal ikke ligge i ro noen dager? Sikkert et dumt spørsmål, men spør for en venn....

Det enkle svaret er sikkert "mange" :) . Men problemet med målinga er vel at dette er fluffy saker, så du bør kanskje veie. Og unngå å få med øl, for da roter du jo til regnestykket. Lar du det stå, samler det seg jo etter hvert, og da kan du bruke volummål.

Hvor mange celler du kan regne med, er fryktelig usikkert, så vidt jeg har forstått. Men det står noe under kalkulatoren til Brewersfriend, og ut fra dt kan du sikkert regne med at 1 dl/100gram av tett, fersk slurry har minst 2-300 milliarder celler (den har sikkert litt større egenvekt enn vann, men det spiller vel ikke så stor rolle).

Og så spiller vel kavliteten på gjæren minst like stor rolle som celletallet, og topphøsta ferssk gjær er vel det beste du kan få:).
 
Det høres fornuftig ut. 2-3 milliarder pr. ml. kompakt slurry.
Fant ut at jeg ikke har plass til å bruke den med en gang.. Kanskje.... Det er fullt i kjøleskapet og det lille rommet som jeg kan gjære ale i.
Så det blir vel å sette en starter når det blir ledig plass.
 
Fant ut at jeg ikke har plass til å bruke den med en gang.. Kanskje.... Det er fullt i kjøleskapet og det lille rommet som jeg kan gjære ale i.
Kaldt ute nå eller @Mc. ?
Sette i en kjøleboks med et kjøleelement oppi, ute på terassen eller i garasjen?
Fin oppbevaring det :)
 
Skal til å topphøste fra en Bøvelen klone.
Hvor mange gjærceller kan en regne med pr. ml.?
Og kan jeg bruke den gjæren som er høstet med en gang? Den skal ikke ligge i ro noen dager? Sikkert et dumt spørsmål, men spør for en venn....
Hør på Vestkast episode nummer 9 om gjær. https://forum.norbrygg.no/threads/vestkast-en-norsk-podcast-om-ol-og-olbrygging.27625/post-548412
Der snakker blant annet Espen Lothe om hvordan de høster gjær på Kinn og hvor mye de pitcher.
De pitcher på vekt, da betyr det ikke noe om det er løs eller kompakt gjær de høster.
Har notert at de bruker 1 kilo pr plato pr 4000 liter
 
Plass til gjæra har jeg om så melka må stå på trappa.
Jeg tenkte på en gjæringsdunk. Burde egentlig ha et kjøleskap til....
Hva var grensa for skilsmisse igjenn?
Jeg har 3 kjøleskap og en fryser(kegerator).
 
Hør på Vestkast episode nummer 9 om gjær. https://forum.norbrygg.no/threads/vestkast-en-norsk-podcast-om-ol-og-olbrygging.27625/post-548412
Der snakker blant annet Espen Lothe om hvordan de høster gjær på Kinn og hvor mye de pitcher.
De pitcher på vekt, da betyr det ikke noe om det er løs eller kompakt gjær de høster.
Har notert at de bruker 1 kilo pr plato pr 4000 liter
Altså 1 gram pr liter vørter med sg på 1?
Får veie glasset før jeg har gjær i. Det var ikke så dumt å gjøre det på den måten.
Takk for svar.
 
Plass til gjæra har jeg om så melka må stå på trappa.
Jeg tenkte på en gjæringsdunk. Burde egentlig ha et kjøleskap til....
Hva var grensa for skilsmisse igjenn?
Jeg har 3 kjøleskap og en fryser(kegerator).
Aha! Sånn ja. Den er jo kinkig.
Tror den grensen kommer an på en del andre faktorer, men de kjenner bare du.
Det er vel kanskje noe som gjærer nå som kan komme ut fra nøyaktig styrt temperatur og gi plass til noe som er i startfasen?
 
Har egentlig bare et kjøleskap for gjæring. Så et rom for karbonering. Og et kjøleskap for oppbevaring av øl som skal til NM. Og et lite til oppbevaring av gjær og diverse.
Noen sa en gang at det blir mye billigere øl om man brygget selv :-(
 
Tilbake
Topp