Wyest pilsner gjær temperatur for aktivering ?

Aasnes

Norbrygg-medlem
Hei, tenker å prøve å lage min første pils til helga, til dette har jeg kjøpt en pakke wyest 2007 pilsner lager gjær, bak på pakken står det at denne skal aktiveres i romtemperatur og tilsettes vørteren på 18 til 22 grader.

Ssynes ikke dette høres riktig ut, pakken ligger nå lagret i kjøleskap, jeg tenkte å sette denne i kjelleren (skal sette til gjæring der) til temperaturen er utjevnet også aktivere den der, da vil altså vørter, gjær og omgivelser ha samme temp, ca 11-12 grader.
Hva tror dere om dette?

Du bør pitche på eller like under gjæringstemperaturen. Aktivering er vel bare å slå på posen, slik at gjæren får litt mat og blåser opp posen med fis? Det kan fint foregå i romtemperatur, før gjæren tilsettes starteren. Du trenger sannsynligvis en ganske stor starter, men det avhenger av batchstørrelsen din. Bruk f eks. kalkulatoren på mrmalty.com for å beregne nødvendig antall gjærceller.

Nå tenkte ikke jeg å lage noen starter, dette er bare snakk om en test på en enkel pilsner, batch på ca 10 l, så da skulle det vel holde med innholdet i posen, gjæringstemp er på ca 12 grader, så det jeg mener er at da bør jo også gjæren ha ca den temperaturen og ved pitching?

Til 10 liter med OG på 1.045 trenger du 1.7 pakker eller 1 pakke i en starter på 1.3 liter dersom produksjonsdatoen er idag.....

Nå tenkte ikke jeg å lage noen starter, dette er bare snakk om en test på en enkel pilsner, batch på ca 10 l, så da skulle det vel holde med innholdet i posen, gjæringstemp er på ca 12 grader, så det jeg mener er at da bør jo også gjæren ha ca den temperaturen og ved pitching?
Ja, gjæren bør ha samme temperatur som vørteren ved pitching. Det er lurt å lage starter uansett, eller i alle fall ha nok gjær ved å kjøpe flere pakker.

Tilbake
Topp