Young's American ipa problemer?

Hei. Kjøpte i går et ølsett ofra vestbrygg. Gikk hjem og reingjorde alt med midler jeg fikk med. Kokte opp 3 liter vann og helte det oppi mørtel som var i posen (3kg) rørte det godt inn og tilsatte "sukker" som skulle i i steg 3. Rørte alt godt inn i ca 2-3 min. Temperaturen var nå på 22 så helte oppi gjæren. Kl16.30 var alt satt på lagring, nå over 24timer er det ikke begynt å boble... Har jeg gjort feil?

Lagre en ny type øl i dag som er en pilsner. Etter fem timer har det begynt og skje ting...
 
Hehe.. Klør litt i fingrene må jeg si ☺️ Måtte sjekke det i sted og da var det et skumlag på rundt 5 cm...
 
Skiftet lokk i tilfelle hvis det skulle lekke, men er ikke bevegelse i gjæringventilen enda. Brygget en pilsner for ca 5 timer siden og den er igang med plopping allerede.
 
Er det skum på toppen av vørteren, da er det en super indikasjon på at det gjærer. :D (faktisk så det den beste indikasjonen)
 
Skiftet lokk i tilfelle hvis det skulle lekke, men er ikke bevegelse i gjæringventilen enda. Brygget en pilsner for ca 5 timer siden og den er igang med plopping allerede.

Du var nr. 376 som mener det mens lokket alikevel lekker, eller lokket er bra mens spannet lekker.
At du har et annet brygg som er i gang behøver ikke bety annet enn at den spann og lokk kombinasjon fungerer.
Det skal utrolig lite lekasje til for at den tar seg av trykket fra gjæringen, spesielt i startem.
Legg noe på lokket, stiger vannstanden men så faller tilbake lekker lokket.
 
Jeg har inntrykk av at eksraktbrygg starter gjæringen mye kjappere enn annen brygging. Hvis det ikke er noe aktivitet i vørteren som skumdannelse eller annet så kan det se ut som om noe er galt. Men har du noe å tape på å la den stå litt?
 
det er vel ikke første gang dette spm har blitt stilt... men, det kan ta tid før gjæringen starter, plopping er ingen bulletproof indikasjon, osv osv osv.
Har hatt ting stående nesten 3 dager før det begynte å bli action i gjærlåsen.
 
Fire dagen uten plopping i gjæringslåsen.

Tok noen bilder av toppen av skummet.. Ser det greit ut?
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    180,7 KB · Sett: 77
  • image.jpg
    image.jpg
    148,4 KB · Sett: 72
Da er ølen tappet på flasker i dag. Har ikke vært noen plopping i gjærlåsen på de 14 dagene den har stått, så får håpe karet lekker.

Er utrolig spendt på hvordan smaken blir etter noen uker.
 
Tilbake
Topp