Hva er forskjellen på porter og stout?

Tittelen sier seg egentlig selv: hva er forkskjellen på porter og stout? Jeg har lett litt rundt, men egentlig ikke kommet opp med noe konkret.  :attevar:
 
Disse klassene er veldig like, men den største forskjellen vil jeg si er Roasted barley. Den skal/bør være i stout men ikke i porter...
 
Ikke egentlig. Det finnes massevis av kommersiell stout som ikke inneholder roasted barley (og en del kommersiell porter som har det). Om du derimot snakker spesifikt om såkalt dry stout av den irske sorten, altså Guinness, Murphy's og Beamish, er gjerne roasted barley en del av denne øltypens signatur. Men utover irsk stout er ikke roasted barley noe bestemt skille.

For min del heller jeg til å kalle dry stout stout, sterkere porter porter, og enda sterkere porter stout (da gjerne RIS).
 
Smaksforskjellen på roasted barley og svartmalt er også så godt som ikke-ekstisterende, så å bruke det som skille mellom typene er egentlig umulig. I Tyskland skal, for eksempel, Guinness ha blitt brygget med svartmalt før renhetsloven ble opphevet, uten at det dermed ble en porter.
 
Synes du det? Jeg mener forskjellen er ganske markant. Black patent smaker ganske skarpt, som kull, mens roasted barley smaker mer som skorpen på et godt stekt brød. Men Guinness ble produsert med black patent i Irland også, også lenge etter at den irske versjonen av renhetsloven ble opphevet en gang på slutten av 1800-tallet.
 
Ikke noen regel, men porter pleier å være mer alkoholsterk en stout.
Porter er vel også litt kraftigere humlet en stout?
 
Jeg er nok ute på tynn is her, men føler meg ikke alene  ;)

Har lest maaange diskusjoner omkring dette på diverse fora, og man konkluderer vel stort sett med det magne1972 skriver.

Noen er mer bastant og skriver at Porter = Stout.
 
BaardS skrev:
Jeg er nok ute på tynn is her, men føler meg ikke alene  ;)

Har lest maaange diskusjoner omkring dette på diverse fora, og man konkluderer vel stort sett med det magne1972 skriver.

Noen er mer bastant og skriver at Porter = Stout.
Slett ikke bestemt i uttalelsen jeg heller :)
Godt andre deler nogenlunde samme oppfatning, selv om det i utgangspunktet er samme type, som har blitt delt i forskjellig kategori.
Det finnes dog variasjoner som imperial stout, russian osv, men min deffinisjon går på britisk/irsk stout/porter. Selv der er det da noen som deler kategorier..... :)
Jeg personlig brygger stout, ikke porter. Men hvis noen vil ha en porter...... får de stout :) who knows? :)
 
Og for å spille inn et nytt utsagn jeg har lest/hørt flere ganger;

"En porter skal være lagret betydelig lengre enn en stout"  (ikke mitt utsagn, kvel noen andre!  :yes: )
 
Ikke helt enkelt å bli klok på nei

Fra gammelt av var det vel Porter og Stout Porter(Stout var en sterkere Porter)
Nå er det ikke like enkelt(ser ut til att det kan vere humla som gjør det(Stout 0 aroma og smakshumle)
 
Stout var en gang bare sterkt øl, og en stout porter var en sterk porter. Så ble en sterk porter simpelthen stout, og så kom krigen (1914) og OG på begge falt drastisk. Så begynte de å bruke roasted barley (ca 1920), og så kom krigen og lavere OG igjen, og da gadd de ikke lenger kalle noe som helst porter siden en stout allerede var tynn nok. Så kom porter tilbake (ca 1980), og da med styrken fra henholdsvis før første verdenskrig (1.050) eller fra mellomkrigstiden (1.042), og en porter var gjerne sterkere enn en stout, eller nøyaktig like sterk, og kanskje uten roasted barley (som heller aldri var nødvendig i stout), og kanskje med. Enkelt og greit.
 
Sitat i fra boka "Tasting Beer" av Randy Mosher: " Stout is the son of Porter". Tolker utsagnet dit hen at som far så sønn. Altså mange likheter?
 
Kjetil S skrev:
Stout var en gang bare sterkt øl, og en stout porter var en sterk porter. Så ble en sterk porter simpelthen stout, og så kom krigen (1914) og OG på begge falt drastisk. Så begynte de å bruke roasted barley (ca 1920), og så kom krigen og lavere OG igjen, og da gadd de ikke lenger kalle noe som helst porter siden en stout allerede var tynn nok. Så kom porter tilbake (ca 1980), og da med styrken fra henholdsvis før første verdenskrig (1.050) eller fra mellomkrigstiden (1.042), og en porter var gjerne sterkere enn en stout, eller nøyaktig like sterk, og kanskje uten roasted barley (som heller aldri var nødvendig i stout), og kanskje med. Enkelt og greit.
Ja :) historie dette :)
Og da er dagens porter sterk, og førkrigs-stouten sterk....
Klok er den vise mann :)
Men porter hadde også et lagringspreg som stouten ikke hadde (stout porter)
Den er også blitt borte.
Smakt noen systembolag-utgaver av porter...merkelig problematisk å få tak i her til lands(og i engeland??)
Og de har hatt mellom 5,5 og 7!%
dagens stout der guinness er en verdenskjent dry stout er på 4,2.
Den største forskjellen jeg har merket meg er egentlig at porter er litt lysere, sterkere og mer karbonert. Men som sagt, dette er dagens utgaver, og slett ingen rettningslinjer, humlen skal også være mer fremtredende uten at jeg har merket den i dem jeg har smakt.
Tror dette blir/er synsing fra navngiver.
 
Mange meninger omkring dette...hehe  :skitbra: Men jeg har har hørt at typisk engelsk porter er humlet litt mer/tørrhumlet. Kan dette stemme?
 
magne1972 skrev:
Men porter hadde også et lagringspreg som stouten ikke hadde (stout porter)

Well, "stout" var opprinnelig ingen øltype, men ble brukt om sterkt øl generelt. Sterkt øl ble ofte lagret, så stout hadde slik sett også lagringspreg. Men etterhvert som styrken på det meste av øl sank, sluttet man å lagre de fleste øl særlig lenge.

Forskjellen på porter og stout er et interessant tema. I hovedsak er det vel gjerne slik at hos et gitt bryggeri vil gjerne en stout ha et kraftigere ristet/brent preg enn det samme bryggeriets porter, men siden styrken varierer (ta f.eks. Nøgne Ø som har en porter på 7 % og en havrestout på 4,5 %), er det ikke sikkert det vil være tilfelle det heller. En porter KAN generelt  ha lysere farge enn en stout, men ikke alltid. Forsikkerhets skyld bruker jo en del bryggerier begge betegnelsene om ølet sitt også, jfr. Kinn Svartekunst Foreign Extra Double Imperial Russian Export Stout Porter. Verdens kuleste ølnavn.
 
jeg mener å ha lest noe en gang. ikke sikkert det stemmer.
men porter var den øl typen som de hotell ansatte f.eks portørene fikk når de var på jobb.
stout var en type øl som var for de som hadde hardt fysisk arbeide.

det finnes vel mange forskjellige forklaringer, men portør og porter burde vel bety det samme hvis mine engelksk kunskaper ikke har sviktet meg helt.
 
Når jeg brygger porter bruker jeg ca 50/50 sjokolade-/svartmalt, mens når jeg brygger stout bruker jeg 75-100% roasted barley (+ black malt). Dette gir de smakene jeg setter mest pris på. Men det er nå kun mine definisjoner. Stoutene blir som regel en del mørkere i både farge og smak.
 
DrChrissor skrev:
Sitat i fra boka "Tasting Beer" av Randy Mosher: " Stout is the son of Porter". Tolker utsagnet dit hen at som far så sønn. Altså mange likheter?

Det er ofte litt mer tyngde i det han far foretar seg og junior er lit mer rundtomkring.
 
Tilbake
Topp