Vaske tappekran og slanger.

Tappekranen demonteres og renses ved fatbytte, slangene renses først med varmt vann, så med stoutrens, vann, sterkrens, vann før det nye fatet tilkobles.
 
Har lært på den kjipe måten. No vasker eg med chempro oxi, så varmt vatn og til slutt starsan. Det gjelder og trykksia.
 
Odland skrev:
Bruker PBW og så Star San

Nå har jeg gjort det på denne måten :)

Så nå står det en hveteøl og imp. Amber i kranene. Helg og nytt øl i kranene. Kan ikke bli bedre :))
 
Har ikke koblet opp ølkranene mine enda, men har tenkt litt på hvordan jeg skulle rengjøre... Så det er bare å sette en blanding med vann og pbw på fatet, sette på trykk og la det renne gjennom slanger og krane. Etterpå skylle fatet, fylle med varmt vann og trykke det gjennom? Så jeg trenger ikke koble fra krane og skru den i biter hver gang jeg skal vaske mao ... =)
 
OleKH skrev:
Har lært på den kjipe måten. No vasker eg med chempro oxi, så varmt vatn og til slutt starsan. Det gjelder og trykksia.
Trykksiden har jeg ikke rørt på årevis.
Veldig lite som overlever i ren co2, og jeg har ikke tilbakeslag av noe dit heller :)
 
Fort å få tilbakeslag om det er høgare trykk på eit nytt fat en trykket i systemet. Trikset er så klart å slippe trykket av corneliusen først.

Fikk eit meget godt slangevask tips fra eit amerikansk forum, der ein kar brukte ei sån lita pumpekanne som han hadde festa ein innventil fra ein corneliusfat på. Då var det berre å fylla på ønska vaskemiddel og kopla det til i fat enden av linja.
 
OleKH skrev:
Fort å få tilbakeslag om det er høgare trykk på eit nytt fat en trykket i systemet. Trikset er så klart å slippe trykket av corneliusen først.

Fikk eit meget godt slangevask tips fra eit amerikansk forum, der ein kar brukte ei sån lita pumpekanne som han hadde festa ein innventil fra ein Corneliusfat på. Då var det berre å fylla på ønska vaskemiddel og kopla det til i fat enden av linja.


Sånn?
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3131.msg23448.html#msg23448
 
Jeg bruker et stoff som heter "Pipeline". Det brukes av en del puber. Det fine med det er at det skifter farge så lenge det er drit i systemet.
 
Gahr skrev:
Jeg bruker et stoff som heter "Pipeline". Det brukes av en del puber. Det fine med det er at det skifter farge så lenge det er drit i systemet.
Er det det samme som BLC "Beverage System Cleaner" fra National Chemicals Incorporated?  Kjøpte det fra USA sammen med kranene men har ikke brukt det ennå... kun varmt vann og StarSan så langt, uten problemer... men det er vel på tide med enten PBW eller tilsvarende.

EDIT: Ser nå på flasken at det står: "For color indication, add allKlear tablet to solution" så jeg antar jeg får kjøre på til jeg er sikker  :)
 
Gahr skrev:
Jeg bruker et stoff som heter "Pipeline". Det brukes av en del puber. Det fine med det er at det skifter farge så lenge det er drit i systemet.
Driten som skifter farge da? :)
Sikkert fin den, men etter spyling i varmtvann, deretter starsan i noen minutter etterfulgt av kaldtvann er det som nytt, og med trykksprøyte er det en lek. Rengjøring av tappetårnet er det enkleste av rengjøringsprosedyrene jeg har :)
Note to self :) nye rutiner trenges på resten.
Tappet 30 liter i dag på cornelius og 21 flasker og rengjøringen er tidkrevende, sølete og tidvis overarbeidete rutiner :)
 
Brynsj skrev:
Hvor får du tak i pipeline?

Har fått det fra en pub...

Strengt tatt tror jeg egentlig ikke det betyr så mye, bare ting blir rene. Kaustisk, PBW, Pipeline, Stoutrens; man bruker noe som får jobben gjort, det  det viktigste. StarSan eller Sterkrens er en fin ting til slutt.
 
Hei,

Tenkte å nevne noen ord om min løsning for slangevask.

Ideen har jeg rappa fra magne1972 så jeg vil ikke på noen måte prøve å ta kreditten for løsningen, men dette var så plug and play at jeg tenkte andre kunne ha nytte av samme løsning.

Kjøpte denne trykksprøta på Jula:

759005-jpg.jpg

http://www.jula.no/trykksproyte-med-sproytehandtak-5-l-759005

Og Øl-ut ventil hos Vin og bar:

2189.jpg

http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=351_403_412&products_id=1586

Trykksprøyte kostet 99,- og ventilen 73,-
Totalsum = 172,-

Jeg monterte ventilen direkte på håndtaket på trykksprøyta hvor gjengene til alt hell passet.
Det satt tilogmed pakning der, så ingen lekkasjer.

Slangevask1.jpg


Slangevask2.jpg


Så nå er det bare å fylle dunken med PBW/StarSan, pumpe på trykk, koble ventilen til slanger/tappekran og åpne tappekrana :skitbra:
 
Tilbake
Topp