• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Noen som har stiklinger / rhizom fra humleplanter til salgs?

Ønsker å kjøpe eller bytte til meg stiklinger / rhizomer fra diverse humleplanter. Noen som har dette på Østlandet, eventuelt som kan sende per post (vet at andre har gjort dette med hell)?
 
Trodde det var litt seint på året nå? Mine gikk i jorda i mars. Akkurat kommet opp - vokser ikke så fort enda. Gleder meg til neste år :)
 
Er nok noe seint ja. Jeg har Cascade, Challenger, East Kent Golding, Fuggle, og Northern Brewer (2 av hver plante). hvor de fleste alt er nærmere 1 meter høye.

Men ta kontakt til neste vår så graver jeg humlene opp før de begynner å spire. Jeg bor I Skien.
 
Til dere som har egne humleplanter. Jeg har kjøpt noen selv ( saaz, Hallertauer, magnum og east Kent golding). Hvordan behandles disse om vinteren? Er det bare å la de stå ute for så å klippe de ned om våren? Eller skal de ikke klippes? Klippes om høsten?
Og er det slik at de vokser fortere for hvert år ettersom røttene blir større/kraftigere?

Hvor mye tåler disse stiklingene? Jeg hadde saaz stiklingene i en potte ute som viste seg å ikke være hull i bunnen på, så jeg er redd jeg har druknet de :( vil de ta seg igjen?

Håper noen kan gi meg svar på noe i alle fall :)
 
Hei!

Har noen stiklinger som jeg har tatt fra hovedplante, disse har jeg fått til å slå røtter i potter. De vokser veldig bra...(flere cm i døgnet)..eneste problemet er at jeg ikke vet hva det er slags type...Men det er enten  Cascade,hallertauer eller East kent goldings. Jeg bestilte nemlig for 2 år siden. Men det var bare en plante som overlevde....... Og den vokser som bare det.Men merkelappene var gått i oppløsning...

  i fjor fikk jeg ingen kongler,så jeg har ikke fått testet slik at jeg kan smake meg til hva det er....men jeg regner med at det blir kongler i høst.... Ønsker helst ikke å sende. gi beskjed om det er interessant.
Skal prøve å få lagt ut noen bilder etterhvert...... =)


Kenneth
 
Hei
Jeg er interresert i humlerizhomer neste vår av alle disse sortene. Send meg gjerne deres epost eller mobilnr til mitt mobilnr 97403061 eller epost mi-fre@online.no, så kan jeg ta kontakt til våren. Jeg bor i Bø i Telemark.
 
Hei!

Jeg er ikke enig i at det nødvendigvis er for sent å plante ut i år. Jo før jo bedre selvfølgelig. Men planter man ut nå,tror jeg man kan få kongler til neste år. Planter man til neste år,må man nok vente til året etter. Jeg plantet ut en stikling i går. Men dette er stiklinger og ikke rizhomer slik du får fra England o.l Og da er jeg usikker på hvordan det går i posten.


Kenneth
 
Alle rizhomene ( 7 stk) har jeg fått i posten fra England, og de har klart seg bra alle. Bortsett fra de som jeg tror jeg druknet, men før det så vokste de godt :)
 
For sent er det nok ikke. men det er nok ikke så lurt og begynne å ta rizhomer fra planter på denne tiden av året.
 
Mr.Baggins skrev:
Alle rizhomene ( 7 stk) har jeg fått i posten fra England, og de har klart seg bra alle. Bortsett fra de som jeg tror jeg druknet, men før det så vokste de godt :)

Hvor har du bestilt disse fra Mr.Baggins?
 
Hei!

Jeg fikk mine 3 fra England rundt desember/januar 2013 . Da la jeg de kjøling i kjelleren. Men etterhvert begynte de å skyte skudd ut av posen. Jeg Glemte de halveis av og når det endelig var forsvarlig å plante de ut hadde 2 av de tørket ut,samt at merkelappene var gått i oppløsning. Den ene klarte jeg å berge heldigvis,i fjor ble den ikke så veldig høy kanskje 1-2 meter. Men i år skjer det mye mer. Har latt fire hovedskudd være igjen oppover,slik at det skal være litt energi igjen til konglene etterhvert. Den er nå ca 2,5 meter og vokser skikkelig fort. Tror det blir kongler i år. Har ikke høyt nok hus så når den kommer opp til taket må jeg vel lage en løsning slik at de kan vokse sideveis.

De skuddene jeg har klippet bort har jeg satt i vann.og de får røtter. Så har jeg plantet i potter,og plantet de ut siden ingen ville kjøpe.Det kommer stadig nye stiklinger som jeg setter i vann.

Det blir nok ikke kongler på disse i år,men helt sikkert til neste år. Håper jeg. Er det noen som har erfaringer rundt dette? Dette er altså stiklinger og ikke rizhomer,men de kan kanskje kalles det til neste år.?


Kenneth
 
Hei!

De skuddene jeg har klippet bort har jeg satt i vann.og de får røtter. Så har jeg plantet i potter,og plantet de ut


Kenneth
Hvordan tar du stiklinger, dvs hvor på planten? Har forsøkt men visner bare for meg. Setter du stiklingen lyst/mørkt, varmt/kjølig og kun i vann til de begynner å slå røtter?
 
Bare stikk innom meg i Skien så skal dere få stiklinger. Jeg har challanger, cascade, northern brewer, fuggles og East Kent golding. challanger er definitivt den som trives best hos meg, ca 4 meter høy nå.
 
Tilbake
Topp