Hjemmerbryggerhelgen 2015

gustavf

Administrator
Hjemmebryggerhelgen 2015 blir i Bergen 24. til 26. april 2015 og arrangeres i samarbeid med Hansa Borg bryggerier.

Foreløpig er følgende foredrag og programposter klare:

Fredag (dagtid):
Whitelabs holder masterclass om gjær. Egen påmelding og ekstra billett. Ca 20 plasser. (Ikke klart hvem som kommer fra WL)

Sosial samling for alle deltagere på fredag kveld.

Lørdag:
Boris Gadzov, Director of Sensory Global Management Flavoractiv (Innføring i sensorisk testing. Tema og navn på foredragsholder ikke endelig bekreftet.)
Gahr Smith-Gahrsen, guru hos Norbrygg (Erfaringer fra hjemmebrygging. Tema ikke endelig bekreftet.)
Lars Marius Garshol, blogger og hjemmebrygger (Tradisjonsbrygging i Norge)
Frithjof Thiele, Head of Corporate Technology hos Radeberger Gruppe (Produksjon av alkoholfritt øl)
Tore Flåten, kaffesmaker hos Joh. Johansen (Smaker i kaffe)

Festmiddag i Kalfaret brygghus. (Vi har lært av 2014 og planlegger litt høyere nivå på maten.)

Søndag:
Whitelabs (Innføring i gjær)
Årsmøte i Norbrygg
 
Det er fortsatt en del detaljer som ikke er klart, bl.a. hvor mye det kommer til å koste. Vi håper å kunne legge ut billettene tidlig neste år.

Basert på erfaringene fra 2014-arrangementet hos Ringnes, blir ikke billettene solgt ut veldig raskt, så det bør gå greit å skaffe seg billetter. Er du Facebook-bruker, kan «bli med» her https://www.facebook.com/events/752072401524021/ Da får du varsler på Facebook når vi legger ut nyheter.
 
For de som ønsker å se på hotell for helga er Scandic Bergen Airport og Thon Bergen Airport greie steder å vurdere. Begge ligger i gangavstand fra Hansa, og er hoteller med helt OK standard.

Vi satser på å sette buss fra Hansa på Kokstad til Kalfaret på lørdag ettermiddag. Vi håper at arrangementet på fredag kveld også blir hos Hansa, men problematikk rundt skjenkebevilling er ikke avklart enda.
 
Da har jeg akkurat snakket med White Labs og fått avklart detaljene rundt reise. Carl har fått menyen fra Kalfaret, så vi vet at det blir middag. Hansa har vært kjempebehjelpelige med alt det praktiske, så vi er trygge på at vi har et sted å være. Jepp. Det begynner å flaske seg nå.
 
I dag presenterer vi middagen...

Middagen på lørdag er et av høydepunktene, og vi skal slappe av med god mat, god drikke og godt selskap. Vi spiser på Kalfaret brygghus, som ligger i det gamle bryggeriet til Hansa. Her holder Waldemars mikrobryggeri til og Augustin/Grand Terminus har ansvaret for maten.

Menyen er:
  • Aperitif: Samplersett med øl fra Waldemars mikrobryggeri. Det tror vi gjør godt etter en konferansedag.
  • Hovedrett: Lammeskank med potetpure.
  • Dessert: Crème brûlée laget med øl.
Vi er litt usikre på hva det blir å drikke til maten, men er ganske sikre på at det er brunt og med litt kullsyre. Kalfaret brygghus har også et bra ølkart for de som vil kjøpe mer, eller mer spennende, drikke enn det som er med i billetten.

I løpet av middagen er det også premieutdeling for NM.

Vi regner med at det blir satt opp buss tilbake til hotellene på Kokstad, men noen vil sikkert fortsette andre steder. Bare husk at Chris White skal lære oss om gjær dagen etterpå.

img.jpeg
 
Foredrag du ikke vil gå glipp av: Sensorisk testing med Boris Gadzov fra FlavorActiV Limited.

FlavorActiV leverer smakepillene vi bruker til smakekursene som dommerkomiteen administrere. Foredraget har tittelen «Beer Sensory Best Practices».

Boris-Photo-Website.jpg

Boris has been FlavorActiV Director of Global Sensory Management since 2009. Boris began as a Global Sensory Manger, professional trainer and adviser in brand equity, product quality, insight/innovation and taster management. Boris has visited over 150 breweries worldwide, his significant language skills have helped develop business overseas and provide global beverage and multi-language support to FlavorActiV’s customers. Before Boris joined FlavorActiV he gained a PhD in Food Molecular Microbiology gained from the University of Vienna.

Foredraget er på engelsk.
 
Hvem fra White Labs er det som skal holde Masterclass om gjær på fredagen?

Jeg er litt usikker, men jeg tror Neva Parker holder kurset på fredag og Chris White holder foredraget på søndag.

White Labs er litt vanskelige å få bekreftede beskjeder fra (noe som også inkluderte noe slikt som 50 mail før de bekreftet at de i det hele tatt skulle komme).
 
Hei
Har meldt meg på denne helgen men er rimelig fersk når det gjelder ølbrygging med mine fem brygg.
Spørsålet mitt er om det er for oss nybegynnere også eller bør det være en god porsjon kunnskap i bunn fra før?
Gleder meg i alle fall
 
Hei
Har meldt meg på denne helgen men er rimelig fersk når det gjelder ølbrygging med mine fem brygg.
Spørsålet mitt er om det er for oss nybegynnere også eller bør det være en god porsjon kunnskap i bunn fra før?
Gleder meg i alle fall

Vi skal ha foredrag både for nybegynnere og de som kan ganske mye fra før. Gjærkurset på fredagen er nok mest for de spesielt interesserte, men ellers blir det like mye inspirasjon som bryggeteknisk. Noen foredrag blir hovedsakelig rettet mot nybegynnere eller andre som føler de har behov for litt mer grunnleggende innføring.
 
Tilbake
Topp