Gjærdeling

Heisann alle sammen.

Jeg har 40l bitter som er gjæret på WLP007. ABV: ca 3,7%.
Tenker å gjenbruke gjæret selv til en ny batch, men har mer enn nok med gjær.
Brygget blir fatet på lørdag 14.09.

Dersom det er noen som kunne tenke seg fersk WLP007 slurry iløpet helgen så gi beskjed.
Skal vaske gjæret etter beste evne. :)

EDIT av mod: Bruk gjerne denne malen:

Gjærstamme:
Vasket/ikke vasket:
Generasjon:
Høstet dato:
Mengde:


Bruk gjerne denne tråden fremover dersom du skulle hatt noe gjær som er egnet for deling og repitching!
 
Sist redigert av en moderator:
WLP838 Southern German Lager Yeast
Dette er en 2  generasjons gjær, denne har fått omsorg med gjærnæring og ren O2.
Flasken er vasket & desinfisert med star san.
Er det noen som vil ha denne er det bare å plukke den opp før tirsdag. :)
 

Vedlegg

  • WLP838.jpg
    WLP838.jpg
    126,6 KB · Sett: 241
WLP833 brukt i et 1.049 brygg (+ en 3l starter) gis vekk. Tappet fra konisk før tørrhumling. Ca. 100ml kompakt slurry. Høstet 05.07. Uvasket, men trub ble dumpet etter 12t i gjæringen så den er veldig ren.

Gjærstamme: WLP833
Vasket/ikke vasket:
Ikke vasket
Generasjon:
1 brygg (pluss starter)
Høstet dato:
05.07
Mengde: 100+ ml
 
Sist redigert:
Har en starter stående med WLP300. Klar til å brukes i en 25L batch med hveteøl på en OG på ca 1,050.
Hvis noen ønsker denne er det bare å hente den på BS Stavanger. Har den stående der.
NB! Ta med eget glass for oppbevaring.
 
Hei

Satte en steg starter i dag, satte litt ekstra. Så jeg har en halvliter med starter med 80,25 Milliarder celler oppi, til å gi bort nå på søndag 19 Oktober. Det er bryggedagen og da er den kjølig og klar til denkantering. Kan hentes på Bryne.
Gjærstamme: German Bock Lager WLP833
Vasket/ikke vasket: ny
Generasjon:1
Høstet dato:19/10-2014
Mengde: 80,25


WLP833.JPG
 
image.jpg Gjærstamme: WLP001
Vasket/ikke vasket: Ikke vasket. Høstet fra konisk etter dumping av trub og før tørrhumling
Generasjon: 2. generasjon (brukt i India Red Ale, OG: 1.053, 50 IBU)
Høstet dato: 25.10.14
Mengde: 350+ ml ren slurry

 
Sist redigert:
En 2-liters starter med 1 rør WLP001 gis vekk. Dekantert i dag.

Gis vekk grunnet avbrutt bryggedag.

Edit: gitt vekk
 
Sist redigert:
Gjærstamme: Wlp001
Vasket/ikke vasket: Ikke vasket. Høstet fra konisk etter dumping av trub og før tørrhumling
Generasjon: 2. generasjon (brukt i DIPA, OG: 1.073, 80+IBU)
Høstet dato: Høster på torsdag.
Mengde: usikker

Glimrende gjær å bruke på en DIPA eller barley wine. Planlegger du å brygge dette i helga har jeg gjær til deg
 
Sist redigert:
image.jpg

Gjærstamme: Wlp833
Vasket/ikke vasket: Ikke vasket. Høstet fra konisk etter dumping av trub og før tørrhumling
Generasjon: 2. generasjon (brukt i tysk pils, OG: 1.048, 25+ IBU)
Høstet dato: 02.01.14
Mengde: 200ml ren slurry
Eventuelt: Jeg tilsatte Biofine 10-15 minutt _før_ jeg høstet gjæren (ved en feiltakelse). Gjæren ser fin ut så det kan være at Biofinen ikke kom med i gjæren. Gjær som har fått blandet seg med Biofine ser mye mørkere ut og hele gjæren har en uniform fin og lys fare så jeg antar all is well.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp