Kjøler

Noen som kan anbefale en effektiv kjøler til BB60? Skulle gjerne likt å hatt en som kan kjøle 50-60l kokende vørter ned til 20 grader innenfor en tidramme på 30 min. Vanntemperaturen bruker å være mellom 10-13 grader. En billig løsning er alltid det beste :)

Kjøleren som følger med er alt for dårlig til dette.
 
Helt enig i at den spiralkjøleren som følger med er for dårlig! Har kjøpt en platekjøler fra bryggeland som kjøler ned vørteren til 22-25C, mens den tappes. Hele prosessen tar ca. 30 min.
 
Helt enig i at den spiralkjøleren som følger med er for dårlig! Har kjøpt en platekjøler fra bryggeland som kjøler ned vørteren til 22-25C, mens den tappes. Hele prosessen tar ca. 30 min.
Har du en direkte link til denne? Har selv skaffet et ny spiralkjøler, som er dobbelt så lang ("storebror" til den som følger med). Har dog ikke fått testet den enda, men den bør da kjøle betydelig hurtigere.
 
Jeg klarer fint å kjøle ned 50L vørter med billigste spiralkjøleren fra bryggselv (der jeg jobber!) på 25-30min med vannet som er i springen nå. Og såvidt jeg vet så har vi samme vannet Serigst? :) Når det er sagt så er motstrømskjøler og\eller platekjøler med nok plater et mer effektivt alternativ :)
 
Tilbake
Topp