Sirkuleringspumpe

Har samme pumpe og brukt den til sirkulering under 4 brygg (kun mesk, dvs. opp til 78 grader men har også testkjørt kort periode med kokende vann).
Kjøpte kvalitets silikonslange. 13/19 - platinum cured fra Aliexpress, pga. dyr frakt vel så bra å kjøpe fra Katla/Bryggmaker (Katla er kjent for gode slanger, http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=8&k=3)

Med disse slangene kan du bare tre de direkte på gjengene til pumpa og sette på en slangeklemme, det blir tett og fint og rimelig. Vil ikke ha brukt andre typer slanger til varm vørter, her bør du satse på kvalitet etter min mening. Avhengig av bruk så kan det jo være kjekt med type hurtigkoplinger i en eller annen ende av slangen, jeg har ikke kjøpt dette ennå da slangen jo passer supert i 1/2" koplinger slik den er.
15010007.jpg
 
Noe annet jeg bør tenke på i forhold til pumpen?
Pumpa er jo så billig (typ 115 ink. frakt) og jeg har gjort meg avhengig av den til sirkulering under mesking så jeg kjøpte likegodt en til og la på reservedelshylla i tilfelle det er slik at pumper til over 1000 spenn varer lenger :)
 
Hvis du har en tess-sjappe i nærheten har de sikkert food grade armerte slanger der. Jeg synes silikonslangene er litt i overkant myke.
 
Hvis du har en tess-sjappe i nærheten har de sikkert food grade armerte slanger der. Jeg synes silikonslangene er litt i overkant myke.
Jeg synes silikonslangene med 3mm veggtykkelse jeg linket til lenger oppe er relativt stive og fine, også når de er varme. De er jo veldig elastiske, vet ikke om det blir tett å dra en mindre gummiaktig/elastisk slange rett på pumpa med slangeklemme pga. gjengene. Kommer jo an på behov og anvendelse selvsagt.
 
Har også akkurat kjøpt meg pumpe til BB60. Venter bare på slanger nå. Til dere som har allerede har brukt pumpe - kjører dere bare strålen rett oppi karet igjen eller bruker dere noen form for struping? f.eks. T-ledd som dere trer silikonslangen på i en ring med huller i, klyper e.l.?
 
Har også akkurat kjøpt meg pumpe til BB60. Venter bare på slanger nå. Til dere som har allerede har brukt pumpe - kjører dere bare strålen rett oppi karet igjen eller bruker dere noen form for struping? f.eks. T-ledd som dere trer silikonslangen på i en ring med huller i, klyper e.l.?
Jeg må strupe hvis ikke blir det for mye sirkulering hos meg. Har eksprimentert med kran/kuleventil og med/uten ekstra silikonslange med huller.
Endte opp med silikonslange med huller på et T-ledd og en klype på slangen, enkle er det ofte det beste :) Se bilde. Klypa er noe jeg fant fra gammelt av, aner ikke hvor den ev. kan kjøpes men den er super å regulere med. Krana er altså ikke noe jeg bruker pr. nå.
.15010008.jpg
 
Jeg må strupe hvis ikke blir det for mye sirkulering hos meg. Har eksprimentert med kran/kuleventil og med/uten ekstra silikonslange med huller.
Endte opp med silikonslange med huller på et T-ledd og en klype på slangen, enkle er det ofte det beste :) Se bilde. Klypa er noe jeg fant fra gammelt av, aner ikke hvor den ev. kan kjøpes men den er super å regulere med. Krana er altså ikke noe jeg bruker pr. nå.
.Vis vedlegget 16197

Takk for svar - og bilde! Topp.
Struper man gjennomstrømningen fordi det er fare for stier i mesken (slik som jeg ser flere skriver om BB30) og dermed oppnår dårligere utbytte? Eller er det av andre praktiske årsaker? Hva slags pumpe bruker du forresten?
 
Takk for svar - og bilde! Topp.
Struper man gjennomstrømningen fordi det er fare for stier i mesken (slik som jeg ser flere skriver om BB30) og dermed oppnår dårligere utbytte? Eller er det av andre praktiske årsaker? Hva slags pumpe bruker du forresten?
Jeg bruker såvidt jeg kan se samme pumpe som trådstarter, kjøpt her for min del http://www.ebay.com/itm/New-High-Qu.../131070438529?pt=BI_Pumps&hash=item1e84682c81

Nå så jeg ikke at dette var en spesifikk tråd for BB første gang jeg postet her, så mine erfaringer med gjennomstrømming er kanskje ikke direkte overførbare (har et "hjemmesnekret" anlegg :)

Grunnen til at jeg sirkulerer er todelt, først og fremst bedre temperatur kontroll i vørter spesielt ved stegmesking, mitt utstyr klarer ikke å holde temperatur jevnt uten bruk av varmeelement. Det blir også klarere vørter, men der tror jeg ekspertisen ikke er samstemt om dette nødvendigvis gir bedre/klarere øl.
Har jeg for stor gjennomstrømning blir det "overflow", dvs. det renner ikke fort nok gjennom maltsenga og vørter renner utenfor maltrøret, mye plasking og ser ikke nytten av det.

Stier i mesken fikses vel best ved å røre noen ganger underveis, har sett at virkelige eksperter på brygging( f. eks Gahr her i forumet) påpeker at sirkulering ikke har særlig betydning for utbytte. Men det er bra for utbytte å ta en utmesk før skylling ved å øke temp fra typ 65gr til 78gr, og sirkulering for å få til dette er supert. Hvor stort utbytte du har er såvidt jeg skjønner i det vesentligste styrt av hvordan skylleprosessen foregår.

Men som sagt, jeg burde vel strengt tatt ikke poste i denne tråden siden mine erfaringer ikke nødvendigvis er direkte overførbare til BB, du/dere får ha det i bakhodet.
 
Jeg må strupe hvis ikke blir det for mye sirkulering hos meg. Har eksprimentert med kran/kuleventil og med/uten ekstra silikonslange med huller.
Endte opp med silikonslange med huller på et T-ledd og en klype på slangen, enkle er det ofte det beste :) Se bilde. Klypa er noe jeg fant fra gammelt av, aner ikke hvor den ev. kan kjøpes men den er super å regulere med. Krana er altså ikke noe jeg bruker pr. nå.
.Vis vedlegget 16197

Dette så praktisk ut. Har lett etter en god måte å få spredd returvannet (vørteren) over maltsenga på. Har du bare stukket hull i slangen rundt omkring, da? Og hvordan fester du den kveilen på toppen av BBen? Eller legger du den oppå maltsenga?
 
Dette så praktisk ut. Har lett etter en god måte å få spredd returvannet (vørteren) over maltsenga på. Har du bare stukket hull i slangen rundt omkring, da? Og hvordan fester du den kveilen på toppen av BBen? Eller legger du den oppå maltsenga?
Som jeg nevnte i forrige innlegg overså jeg først at dette var en tråd dedikert BB, men det meste av oppsettet er nok likevel relevant. Så er det sagt.

Spesifikt for denne silikonslangen med 3mm vegger er at den er veldig elastisk/gummiaktig men likevel stiv nok og relativt upåvirket av varme.
Stikker du hull så vil du få veldig tynn stråle, da må du ta veldig mange hull (upraktisk mange tror jeg) for at trykket/strålen ut skal bli OK.
Jeg begynte med et 1mm bor, men også det synes jeg ble lite. Tror jeg endte med 2mm men husker ikke spsifikt, det er jo bare å prøve å balansere antall hull med størrelse. OBS, kan være litt tricky å få alle hullene i riktig rett linje, her bør du passe på, leit med et hull som spruter i feil vinkel og ut av BB'en :) Er nok enklere å få riktig med et kobberrør, men det er jo mer bryderi å lage igjen.

Jeg begynte med å lage et hull i lokket med oppheng og kran for struping, og lot det hele sprinkle over vørtern.
Forenklet dette til kun å legge slangen med hull enten helt nederst i maltsenga og strupe pumpa med en klype på slangen akkurat nok til at vørter strømmet opp og over kanten på maltrørrt. Ev. bare oppå maltsenga ev. en cm. nedi avhengig av hva som passer best/flyt av vørter i maltsenga/røret. Jeg har også ved anledning koplet slangen/pumpa til skyllevannet for å få en langsom skylling, men har også oppnådd (like)god effektivitet ved manuelt helle skyllevann over maltsenga. Er egentlig ikke så opptatt av å spare tid ennå, mere opptatt av å forstå og optimalisere bryggeprosessen kvalitetsmessig. Blir sikkert annerledes når det blir mange brygg på baken.
 
Tilbake
Topp