Dette så praktisk ut. Har lett etter en god måte å få spredd returvannet (vørteren) over maltsenga på. Har du bare stukket hull i slangen rundt omkring, da? Og hvordan fester du den kveilen på toppen av BBen? Eller legger du den oppå maltsenga?
Som jeg nevnte i forrige innlegg overså jeg først at dette var en tråd dedikert BB, men det meste av oppsettet er nok likevel relevant. Så er det sagt.
Spesifikt for denne silikonslangen med 3mm vegger er at den er veldig elastisk/gummiaktig men likevel stiv nok og relativt upåvirket av varme.
Stikker du hull så vil du få veldig tynn stråle, da må du ta veldig mange hull (upraktisk mange tror jeg) for at trykket/strålen ut skal bli OK.
Jeg begynte med et 1mm bor, men også det synes jeg ble lite. Tror jeg endte med 2mm men husker ikke spsifikt, det er jo bare å prøve å balansere antall hull med størrelse. OBS, kan være litt tricky å få alle hullene i riktig rett linje, her bør du passe på, leit med et hull som spruter i feil vinkel og ut av BB'en
Er nok enklere å få riktig med et kobberrør, men det er jo mer bryderi å lage igjen.
Jeg begynte med å lage et hull i lokket med oppheng og kran for struping, og lot det hele sprinkle over vørtern.
Forenklet dette til kun å legge slangen med hull enten helt nederst i maltsenga og strupe pumpa med en klype på slangen akkurat nok til at vørter strømmet opp og over kanten på maltrørrt. Ev. bare oppå maltsenga ev. en cm. nedi avhengig av hva som passer best/flyt av vørter i maltsenga/røret. Jeg har også ved anledning koplet slangen/pumpa til skyllevannet for å få en langsom skylling, men har også oppnådd (like)god effektivitet ved manuelt helle skyllevann over maltsenga. Er egentlig ikke så opptatt av å spare tid ennå, mere opptatt av å forstå og optimalisere bryggeprosessen kvalitetsmessig. Blir sikkert annerledes når det blir mange brygg på baken.